<b>SKAL MINSKE LUFTMOTSTANDEN:</b> Boeing tester ut nye metoder for å minske luftmotstanden. Ideen er at man med mindre luftmotstand og mindre turbulens, skal kunne skape fly som er lettere og som bruker mindre drivstoff. Foto: Boeing/NASA
SKAL MINSKE LUFTMOTSTANDEN: Boeing tester ut nye metoder for å minske luftmotstanden. Ideen er at man med mindre luftmotstand og mindre turbulens, skal kunne skape fly som er lettere og som bruker mindre drivstoff. Foto: Boeing/NASAVis mer

Boeing og NASA tester ny teknologi

Boeing og NASA tester sammen ut ny teknologi som skal minske luftmotstanden.

Utfordringene med å få kostnadseffektive fly er mange. Mye av utfordringene som flyprodusentene jobber med, handler om vekt, luftmotstand og turbulens:

Med et lettest mulig fly, hvor luftstrømmen flyter mest mulig uhindret rundt flykroppen og skaper minst mulig turbulens, vil driftskostnadene - blant annet drivstofforbruket - bli minst mulig.

Og dét er noe som både miljøet og flyselskapene ønsker seg.

Les også: Nå kan du bruke mobil og nettbrett under takeoff og landing

Albatross-vingene som Boeing lanserte med Dreamliner, er også med på å minske turbulensen - og dermed drivstofforbruket.

Boeings 777X-program ble lansert under en flymesse i Dubai nylig. Lufthansa, Etihad, Qatar og Emirates har til sammen bestilt 259 fly, hvorav Emirates alene har bestilt 150. Bildet viser Boeing 777-8X og 777-9X. Foto: Boeing Vis mer


Snedige løsninger for mindre turbulens

Boeing lanserte nylig sin splitter nye 777X-modell under en flymesse i Qatar. Den nye modellen har fått mye oppmerksomhet både for sine spesielle vinger og for sin nye, mer effektive motor. Men en av flyets mest innovative trekk er ifølge avisen Wired de små hullene i halen som glatter ut luftstrømmen. Glattere luftstrøm - altså mindre turbulens - betyr nemlig mindre drivstofforbruk.

Luftstrømmer har betydning for mye. Ved SINTEF i Trondheim forsker de for eksempel på luftvirvler (vakevirvler) som oppstår bak flyene. Dette skaper nemlig en treghet i flyavviklingen, fordi risikoen for å bli dratt med i virvlene gjør at avstanden mellom flyene må være stor. Her er målet å øke effektiviteten på flyplassene.

Samtidig forsker Boeing på flere løsninger for å minske turbulensen som oppstår bak flyene. For noen dager siden avsluttet de vellykkede tester i NASAs vindtunell, med en ny type avansert teknologi på halen.

Les også: Vi har vært på besøk i SAS' verksted på Gardermoen

Tar kontroll på luftstrømmen

Boeings nye 777X-serie er planlagt å være leveringsklare i 2020. Innen den tid, kan de ha kommet enda lenger med uttestingen av den nye haleteknologien:

De har utstyrt den vertikale halen fra en Boeing 757 med noe de kaller «active flow control technology» - eller aktiv luftstrømskontroll (fritt oversatt).

Dette handler om å utstyre halen med teknologi som gjør det mulig å kontrollere luftstrømmen rundt halefinnen på en slik måte at luftstrømmen skaper minst mulig motstand og turbulens.

Et hovedpoeng ved denne testen har også vært å se om man kan forbedre ytelsen på en vertikal hale nok til å redusere størrelsen på konstruksjonen på en hel familie med fly.

Dersom man oppnår dette, kan man spare mye av det flyet nå betaler i ekstra vekt og motstand.

Har du sett denne? Vi sendte en koffert med kamera gjennom bagasjehåndteringen. Her kan du se filmen, minutt for minutt!

En hale fra en Boeing 757 i natulig størrelse blir midifisert og utstyrt med små innløpstapper som blåser luft over rorflatene. Foto: NASA Ames Research Center Vis mer


Dette er idéen

Teknologien som er testet ut, er altså å få luftstrømmen mest mulig uhindret og effektivt forbi halefinnen.

Dette har de gjort ved å utstyre halefinnen med mange små jet-aktuatorer som blåser luft over overflaten på haleroret. Aktuatorene er det NASA som har bidratt med: De anser dette prosjektet som et bidrag til et ansvarlig flymiljø.

– Utviklingen av teknologier som aktiv luftstrømkontroll, som vil bidra til å gjøre flytrafikken mer drivstoffeffektiv, redusere utslipp og støynivå, er hva NASAs flyveforskning handler om. De lovende resultatene i disse vindtunneltestene, og den kommende flyvetesten i 2015, vil utvilsomt ha en innvirkning på fremtidas flydesign, uttaler NASAs prosjektsjef Fay Collier.

Ed Whalen er prosjektsjef for vindtunelltestingen av 757-halen hos Boeing. Her avbildet med modellen av halen med den spesielle teknologien, i den enorme vindtunellen ved NASAs forskningssenter i California. Foto: NASA Vis mer


På vingene i 2015

Testene i vindtunnelene har altså vært såpass vellykket at neste steg nå blir å teste ut jetaktuatorene på en virkelig flyvemaskin, under en virkelig flyvning. Dette er planlagt til 2015.

Halen som er heist inn og opp i NASAs enorme vindtunnel, er en virkelig hale hentet fra en flykirkegård. Når teknologien skal settes på virkelighetstest i 2015, vil de skje på et 757 testfly.

– Det vil gi oss innsikt i hvordan systemet virker, og hvor effektivt det er; ting som vi ikke er helt sikre på, på nåværende tidspunkt, sier Ed Whalen, prosjektleder i Boeing.

Aktiv luftstrømkontroll involverer manipulering av luftstrømmen gjennom tilførsel av energi, for å forbedre den aerodynamiske ytelsen på en flykropp. Aktiv luftstrømkontroll kan åpne for design av enklere, mindre og mer aerodynamisk effektive flystrukturer som kan hjelpe til med å redusere flyvekt, luftmotstand og drivstofforbruk.

Tanken om turbulens, luftmotstand og drivstofforbruk er noe du også kan ta videre til bilkjøring: Her er en nypolert bil, fri for hindringer som fluelik og takbokser, det aller beste. Du kan lese mer om hvordan dette påvirker luftmotstand og drivstofforbruk i bilen i denne artikkelen om rekord-økokjørerne Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink.

Her kan du se hvordan den nye flyteknologien virker: