<b>LYSENDE:</b> Teknisk sjef Mark larson i Boeings Dreamliner-produksjon viser hvordan man bruker led-lys til å endre belysningen i kabinen. Både farge og styrke kan endres. Teknikken skal brukes på de nye Boeing 737 Max-flyene.  Foto: EIVIND PEDERSEN / DAGBLADET
LYSENDE: Teknisk sjef Mark larson i Boeings Dreamliner-produksjon viser hvordan man bruker led-lys til å endre belysningen i kabinen. Både farge og styrke kan endres. Teknikken skal brukes på de nye Boeing 737 Max-flyene. Foto: EIVIND PEDERSEN / DAGBLADETVis mer

Boeing bruker katedral-effekten i flydesign

Hjerneforsker seg frem til effekter som gir wow-opplevelse om bord.

Flyprodusenten Boeing benytter både kirketriks og hjerneforskning når arbeidshesten skal fornyes.

Teknisk sjef Mark Larson ved Boeings Dreamliner-produksjon forteller at man fikk ny kunnskap under planleggingen av Boeing 787 Dreamliner. Noen av disse oppdagelsene skal videreføres og implementeres i den nye generasjonen Boeing 737.

- I samarbeid med universitetet i Kansas undersøkte vi hjerneaktiviteten mens flypassasjerer for eksempel fikk oppleve forskjellige belysning i kabinen, sier han.

British Airways har også brukt måling av hjernebølger for å avsløre hvordan passasjerene har det.

Beroligende kombinasjoner

HØYDEBEDRAG: Boeing har allerede tatt i bruk ny teknikk for å lage et optisk bedrag slik at 737-kabinen virker større enn den er. Slik ser det ut på LN-NIG som Norwegian fikk overlevert i Seattle 14. oktober. Foto: EIVIND PEDERSEN / DAGBLADET Vis mer


Det viste seg at noen farger og lyskombinasjoner er mer beroligende enn det ensfargede lyset de har brukt hittil. Se hvordan lyset endrer stemningen om bord.

- Denne kunnskapen er til en viss grad allerede videreført i noen av de nyeste utgavene av Boeing 737-800-flyene, som blant annet er levert til Norwegian, sier Larson.

Bruk knepene hjemme også: Lys som skifter farge uten å koste skjorta

Kirke-knepet

Et annet knep er å imponere flypassasjerene idet de kommer inn i flyet:

- Vi utnytter den såkalte katedral-effekten, sier Larson.

KIRKELIG: Slik ser det ut når du entrer Dreamliner-flyene. Boeing-ingeniørene har benyttet seg av det såkalte katedral-trikset for å få kabinen til å virke større. Slikt bidrar også til å minske folks flyskrekk. Foto: EIVIND PEDERSEN / DAGBLADET Vis mer


Han forklarer fenomenet med at passasjerene skal få litt av den samme wow-følelsen som når du kommer gjennom en lav kirkedør og plutselig opplever at rommet forvandles til noe enormt.

- Dette motvirker at passasjerene blir unødig engstelige, sier Larson.

Også Dreamliners vingekonstruksjon bør glede de som lider av flyskrekk

Senket høyden

De vitenskapelige undersøkelsene ga andre nyttige funn. Testpersonene ble først plassert i en flykabin med forhold tilsvarende en høyde tilsvarende 8.000 fot, noe som er vanlig kabinstandard. Etter oppholdet klaget cirka 20 prosent på hodeverk.

Deretter ble trykket økt, tilsvarende 6.000 fot. Da var hodeverk-tilfellene halvert og tilsvarte nesten forholdene ved havnivå.

- Dette har allerede ført til at trykket i Dreamlinerne er økt til dette nivået, forteller Larson.

Det er ikke bare hodet som påvirkes av trykk og luft om bord. Også maten smaker annerledes.

STORT: Ingen tvil om hva som produseres i verdens volummessige største bygning. Foto: EIVIND PEDERSEN / DAGBLADET Vis mer


Kompositt-fly

Erfaringene fra Dreamliner-utviklingen skal videreføres på flere vis i produksjonen av andre flytyper. Blant annet skal kjempeflyet Boeing 777 etter hvert utstyres med vinger av komposittmateriale.


Likevel er Boeings markedssjef Jim Haas, litt i tvil om hvor mye av de nye Boeing 737 Max-flyene som blir bygd i kompositt:

- De nye vingetippene skal ihvertfall lages av kompositt. Det blir kanskje litt i meste laget å endre for mye når de nye modellene skal introduseres. Men jeg ser ikke bort fra at det på lengre sikt også kan bli aktuelt å produsere de nye 737-flyene i kompositt - såframt det er etterspørsel fra flyselskapene, sier Haas til Dagbladet.

Andre forbedringer er større bagasjehyller som gir plass til totalt 50 flere trillekofferter.

Setelommen - det er her mange gjør den kostbare reisetabben

- Som en elbil

Wendy Sowers, miljøansvarlig i Boeings marketingavdeling, påstår at neste generasjon, Boeing Max, blir like effektiv som å kjøre elbil.

- Du sparer 57 prosent mer energi på å reise med Max-fly enn å kjøre bil, hevder hun.

Nye motorer skal senke drivstofforbruket med 16 prosent, øke rekkevidda med 250 kilometer og senke støyen med 40 prosent.

Første Max-fly skal inn i trafikk i 2017.

SAMLEBÅND: Nesten hver 12. time ruller det ut en flunkende ny Boeing 737 her fra fabrikken i Renton utenfor Seattle. Etterspørselen er så stor at om tre år skal det produseres 52 fly i måneder. Foto: EIVIND PEDERSEN / DAGBLADET
NYTT MATERIALE: Boeing har allerede begynt å produsere 737-fly med vertikale vingespissene, winglets, laget av kompositt. Teknikken ble først brukt på Dreamliner-flyene. Foto: EIVIND PEDERSEN / DAGBLADET
STØRST: Motorene på Boeing 777 er verdens største. En utbredt misforståelse er at diameteren er like stor som et 737-fly. Det stemmer ikke helt, bare nesten... Foto: EIVIND PEDERSEN / DAGBLADET
UTVIDER: Kommunikasjonsrådgiver Astrid Gaustad Manninon i Norwegian mener at de nye Max-flyene åpner nye markeder, for eksempel til Sør-Amerika fra Las Palmas-basen. Foto: EIVIND PEDERSEN / DAGBLADET