<strong>A320</strong> er verdens mest solgte flytype for tiden. Foto: Airbus
A320 er verdens mest solgte flytype for tiden. Foto: AirbusVis mer

Blir dette det neste flyet du reiser med?

Disse flytypene selger mest nå.

Både Boeing og Airbus storselger fly for tiden. Airbus sier nå at 2010 ble et rekordår, der selskapet produserte 510 passasjerfly - mot 498 året før. Det er niende år på rad at selskapet øker produksjonen.

Til sammenligning produserte Boeing 462 fly i 2010, noe som også er et godt år for den amerikanske produsenten.

Disse flyene blir det flest av

Et av selskapene som har storhandlet hos Boeing, er Norwegian. 59 nye fly av typen 737-800 har Kjos og co bestilt, og 11 av disse kommer i løpet inneværende år. Dette er også den flyserien Boeing selger soleklart mest av. I 2010 laget de 376 av Boeing 737.

Se hvordan Norwegians nye fly ser ut

Boeing 737-800 er Boeings storselger, som blant annet blir en kjenning for Norwegians passasjerer. Foto: Norwegian Vis mer


Dette flyet er satt opp for kort- og mellomdistanseflygning, og rommer maksimalt 189 passasjerer. Standard rekkevidde er 3.585 til 5.445 km avhengig av passasjertall og versjon.

Europeiske Airbus på sin side solgte flest av A320 i fjor (401 fly), og det blir også storselgeren i 2011. Dette er i likhet med 737-800 et kort-/mellomdistansefly med plass til maksimalt 179 passasjerer.

Langdistanseflyene A330/340 selger selskapet også mange av.

De mest omtalte

Et av de mest omtalte flytypene de siste årene er ikke storselgerne, men Boeings 787 Dreamliner. Norwegian varslet i høst at selskapet skal lease to av denne typen, etter planen fra høsten 2012. Boeing har imidlertid stadig skjøvet på leveringen av dette flyet. Siste melding fra selskapet denne uken, er at den første leveransen nå er utsatt til tredje kvartal 2011, på grunn av et uhell som skjedde i høst.

Dreamliner er et langdistansefly som rommer mellom 210 og 330 passasjerer alt etter konfigurasjon og type. Her kan du følge med på testprogrammet for Dreamliner.

Så mye luksus KAN et fly by på. Men vanlig er det ikke. Boeings skryteversjoner ser imidlertid lekre ut - her fra fabrikken i Seattle. Foto: Kim Jansson Vis mer


DinSide har besøkt Boeing-fabrikken og testet ut de mest luksuriøse setene og sengene selskapet kan by på.

Minst like mye omtale har Airbus fått på sin gigantiske A380, som første gang ble levert i 2007. I år skal det komme 32 nye A380 på vingene. Men heller ikke A380 har sluppet unna problemer. Sist slet Qantas tidligere i vinter, etter å ha nødlandet et av gigantflyene.

Flyet som har to fulle etasjer, har blant annet vært på Gardermoen på noen korte besøk, sist i høst. Ingen flyr imidlertid ruteflygninger med A380 fra Gardermoen. Her kan du se Lufthansas A380-versjon.

Se A380 på Gardermoen - med video