MANGLER: Du kan ikke klage på dårlig vær. Har pakkereisen derimot en mangel, bør du klage. Foto: COLOURBOX
MANGLER: Du kan ikke klage på dårlig vær. Har pakkereisen derimot en mangel, bør du klage. Foto: COLOURBOXVis mer

Ble sydenferien et mareritt?

Pakkereisenemnda avgjør om du eller reiseselskapet har rett.

Er du misfornøyd med sydenferien, og har klagd til reiseoperatøren uten å få medhold?

Pakkereisenemnda
behandler hvert år klager fra forbrukere som mener pakkereisen har hatt en mangel.

Dette var også tilfellet for den norske sydenturisten, som opplevde at hotellet han skulle bo på fortjente langt færre stjerner enn det Travellink hadde lovet ved bestilling av pakkereisen.

Klageren fikk medhold i Pakkereisenemnda, som anbefalte reiseoperatøren Travellink å refundere 7.577 kroner.

Dette kan du klage på


Dette er bare et av flere eksempler på saker behandlet av Pakkereisenemnda, der klageren har fått medhold og anbefales å få refundert utgifter fra reiseoperatøren.

Vær likevel oppmerksom på at det ikke er alt du kan klage på.

I utgangspunktet kan man klage til Pakkereisenemnda når reisen ikke oppfyller forbrukerens rettigheter utifra Pakkereiseloven, og man allerede har forsøkt å komme til enighet med reiseoperatøren.

Pakkereisen er "mangelfull når den avviker fra det som er avtalt eller forutsatt i avtalen, og dette ikke skyldes kunden eller forhold på hans side", står det i regelverket.

Dessuten skal man ha klagd på de mangelfulle forholdene på stedet dersom dette har vært praktisk mulig. I andre tilfeller er klagefristen til reisearrangøren fire uker etter endt reise.

Dårligere standard på hotellet enn lovet, støy og forsinkelser er eksempler på slike mangler.

Les også: Unngå å bli lurt under Spania-oppholdet

Flere eksempler på klager som har fått medhold i Pakkereisenemnda:

  • Klageren anbefales å få refundert 5.000 kroner fra reiseselskapet Detur. Fire-stjerners hotellet han skulle bo på i Tyrkia var overbooket, og han ble flyttet til et langt dårligere hotell.
  • Klager hadde bestilt tjenesten "ultra all inclusive" på en reise med Apollo til Egypt, men det fullstendige tilbudet var ikke på plass før etter fire dager. Apollo utbetalte en kompensasjon på 2.000 kroner for ulempen, men Pakkereisenemnda anbefaler at klager får totalt 5.000 kroner i kompensasjon.
  • Klagers flyavgang hjem ble endret, uten at klager mottok informasjon om endringen av reiseselskapet. Dermed måtte han kjøpe ny flybillett for å komme seg hjem. Pakkereisenemnd mener Ving har gitt klageren mangelfull informasjon, og ber Ving refundere innbetalt beløp.
  • Les også: Enkelte bør bestille neste års ferie allerede nå