Oddvar Mikalsen fra Vardø kunne ikke ta med ferske måseegg i håndbagasjen pga. væskeforbudet. Men hvis de ble kokt, ville det gå. Foto: Håvard S. MækelæVis mer

Ble bedt om å koke håndbagasjen

Væskeforbudet på fly får de villeste følger. Her er idioteksemplene!

På onsdag skrev DinSide reise om at beslaglegging av personlige eiendeler ved sikkerhetskontroller på flyplasser kan ha skjedd uten rettslig grunn.

Dette har vist seg å være et tema som opptar svært mange av våre lesere, så vi bad dem og våre kollegaer i Aller Internett om å dele historier fra sikkerhetskontrollene på flyplassene med oss.

Tilbakemeldingene var mange, og vi fikk historier om at alt fra speiderkniver og potetskrellere til måseegg og giftig hårvoks hadde blitt beslaglagt.

De fleste historiene hadde også følgende til felles: De bekreftet hvor skiftende sikkerhetskontrollene på flyplassene kan være når det kommer til hva som er lov og hva som ikke er lov å ta med seg. Les om de utrolige eksemplene nedenfor:

Rått egg, nei. Kokt egg, ja.

"Jeg skulle besøke min sønn i Oslo i forbindelse med 17. mai. Da bruker vi å spise måseegg med røkt laks, så jeg ville ta med noen ferske egg i håndbagasjen. Da jeg kom til flyplassen på Vardø, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne ta disse med på grunn av væskeforbudet.

Så kom den ene sikkerhetsvakten med følgende forslag: Hvis eggene ble kokt, så kunne det gå. De som jobbet der var like fortvilt over de dumme reglene som meg, og syntes rett og slett det var pinlig. Men sånn var reglene, forklarte de, og de måtte forholde seg til dem.

De skal ha all ære og ros for hvordan de taklet situasjonen – til slutt hentet de papir og pakket eggene godt inn slik at jeg kunne ha dem med i kofferten i stedet. De merket kofferten nøye slik at den ble behandlet forsiktig, og eggene kom til slutt helskinnet frem…"

Oddvar Mikalsen fra Vardø

Har sikkerhetskontrollen på flyplassene tatt helt av? Foto: COLOURBOX.COM Vis mer

Kvinnelig sjarm hjelper

"I januar reiste jeg til Italia, og foran meg i køen inn til sikkerhetskontrollen på Gardermoen stod en superlang, platinablond modelljente ikledd de dyreste merkeklær og en gedigen Gucci-bag hengende på skulderen.

Hun fikk tilbud om en liten plastpose til å legge kosmetikk i, men hun takket nei. Det var lang kø, og da vi nærmet oss "rullebåndet", snudde hun seg og ropte bakover til vakten ved inngangen at hun gjerne ville ha en pose. Den ble behørig sendt framover gjennom folkemengden. Etter noen minutter kom jenta med en ny forespørsel: Hun ville ha en pose til. Men det kunne hun jo ikke få.

Bagen hennes ble stoppet i gjennomlysningen, og vaktene plukket ut det som må ha vært bortimot 40-50 tuber, bokser og glass med sminkeprodukter. Jenta ble helt fra seg, fordi dette jo var produkter for til sammen tusenvis av kroner. Hun bad, truet og smisket. Og enden på historien ble at hun fikk ta med seg alt sammen! En god dose kvinnelig sjarme er altså hva som skal til for å få med seg en svær bag med sminke gjennom sikkerhetskontrollen…"

Ble nektet flyreise med intim-piercing

Mange kvinner har opplevd å bli fratatt pinsetter i sikkerhetskontrollen, selv om de selges på Taxfree. Hva er vitsen? Foto: colourbox.com Vis mer

Pinsett- og høveltrøbbel

"Da sikkerhetsvaktene var på sitt strengeste, ble jeg fratatt en pinsett som jeg hadde i håndbagasjen. Alle jenter vet hvor vanskelig det er å finne en GOD pinsett, så jeg ble kjempesur over å bli fratatt yndlingspinsetten min.

MEN jeg ble ganske mye surere da jeg oppdaget at de solgte pinsetter i parfymeriet på taxfree! Hva er poenget da?

Samboeren min hadde også glemt barberutstyr, og skulle kjøpe dette i parfymeriet på taxfree. Han fikk imidlertid beskjed om at de ikke solgte barberutstyr av sikkerhetsgrunner. MEN så hvisket betjeningen til ham at han burde prøve kiosken, der hadde de nemlig hele Gillettes sortiment...

Generelt har jeg også lurt på hvordan de kan forsvare å selge glassflasker (tenk hvor mye skade du kan gjøre med en knust flaske!) både på flyet, og i restaurantene på flyplassen, når man ikke får ha med seg så mye som en pinsett gjennom kontrollen.

Og restaurantene har også kniver og annet bestikk som man fint kan gjøre mye skade med. Jeg tror heller ikke det er så vanskelig å slå i hjel noen med en helflaske vodka, som det er HELT greit å kjøpe på flyet. Så lenge flyselskapene kan tjene litt penger, så kan det virke som om alt plutselig er mye greiere…"

Tok sjampo - ikke bombe

Småunger og drikke

"Jeg skulle reise fra Gardermoen med mine to jenter på 1 og 4 år i sommer. Hadde to vannflasker i håndbagasjen, ikke engangsflasker, men av typen du ikke kan se igjennom. Ble stoppet i sikkerhetskontrollen og spurt om jeg hadde flasker i sekken – de hadde jo sett det i gjennomlysningen. Jo da, jeg hadde to, svarte jeg.

Men det er kun tillatt å ha med flasker til barn under 2 år, fikk jeg høre, og da var jo den andre flasken mot regelverket. Det gikk bra hvis hun drakk av den, sa kontrolløren, og etter at fireåringen hadde tatt en støyt av vannflaska, kunne vi pakke den ned og ta den og innholdet med oss videre. Snilt gjort var det jo … men kanskje ikke i henhold til retningslinjene?

På returen, med avreise fra Værnes, hadde jeg – klok av skade – kun én vannflaske med i håndbagasjen. I sikkerhetskontrollen der fikk jeg vite at det var jo ikke tillatt i det hele tatt – hvorpå jeg selvsagt refererte til at det var tillatt for barn under 2 år … jeg fikk den med meg, men denne gangen måtte jeg drikke av flaska mens sikkerhetskontrolløren så på…!

"Min langstrakte sønn blir behandlet svært ulikt fra flyplass til flyplass. I utgangspunktet er det sagt at man har lov å ha med drikke til barn. På Vigra måtte vi imidlertid levere inn en usprettet juiceflaske kjøpt i kiosken på flyplassen. I Molde var det greit å ta med en selvpåfylt flaske med juice. Det er ikke så lett å forstå på forhånd hva som passerer og hva som ikke gjør det.

Et problem på mange av de små flyplassene er for øvrig at det ikke finnes handlemuligheter bak sikkerhetskontrollen. Ergo er det umulig å få tak i drikke til en liten pjokk for eksempel, etter at man har passert kontrollen…"

Strippes i sikkerhetskontrollen

"Farlig" stoff i hårvoks

"Jeg ble stoppet i London for kort tid tilbake. De tok hårvoksen min etter å ha testet den med ph papir og funnet ut at den hadde et farlig stoff i seg. Hele greia tok så lang tid at jeg ikke rakk flyet videre til Oslo. Utrolig irriterende!!

Jeg ble også stoppet i sikkerhetskontrollen på Gardermoen etter å ha flydd i over 30 timer fra Australia. Grunnen var at jeg hadde kjøpt alkohol på flyplassen i Australia for over 24 timer siden. Det var ikke godt nok at varene var forseglet siden tidsfristen ikke var overholdt. Veldig, veldig rart! Heldigvis, etter mye diskusjon, fikk jeg med meg varene…"