Norwegians Bjørn Kjos tror på flere flykonkurser. (Bilde fra en pressekonferanse tidligere i år.) Foto: Per Ervland
Norwegians Bjørn Kjos tror på flere flykonkurser. (Bilde fra en pressekonferanse tidligere i år.) Foto: Per ErvlandVis mer

Bjørn Kjos tror flere vil gå konkurs

Advarer om tøff konkurranse fremover.

Norwegian-sjefen tror SAS og andre tradisjonelle flyselskap går en steintøff fremtid i møte. Det skriver den svenske avisen Dagens Industri i dag. Bjørn Kjos forteller at selskapets nye fly er det som skal hjelpe dem å vinne kampen i lufta:

– Drivstoffprisene er den klart største kostnaden for et flyselskap. Og med dagens priser er det umulig å tjene penger med gamle og drivstoffslukende fly. Vi tror dessuten at drivstoffprisene vil fortsette å stige på sikt, sier Kjos ifølge Di.se.

Norwegian-sjefen varsler SAS hard konkurranse fremover, blant annet ved å lansere hyppigere og flere ruter fra svenske flyplasser.

SE: Her er Norwegians nyeste fly

SAS med nye fly

Men det er ikke bare Norwegian som fornyer flyparken. Check-in.dk melder i dag at SAS nå utnytter en opsjon på leie av flere nye fly fra flyleasingselskapet GECAS. Samlet skal selskapet leie inn 21 Boeing 737. Det siste er at ni av disse er fabrikknye Boeing 737-800, samme type som Norwegians nyeste.

Flyene blir satt i drift i perioden 2012 til 2014 fra basene i Oslo og Stockholm. Disse basene har i dag 68 Boeing 737 i New Generation-utgave, mens ti eldre Boeing 737 Classic og ni MD80 skal utfases, skriver Check-in.dk. Også fra København-basen skal MD80 utfases, og erstattes. Her med leide fly av fra Airbus A320-familien. Siden skal disse igjen erstattes med 30 fabrikknye Airbus A320neo.

Se mer om SAS og Norwegians nye fly

Tror på flere fly-konkurser

Bjørn Kjos mener flere flyselskaper vil gå konkurs fremover. Tidligere i år har både lavprisselskapet Air Australia og de europeiske selskapene Malev og Spanair gått konkurs. Sistnevnte konkurs kostet også SAS dyrt.

Norwegian opplyste tidligere i år at de øker kapasiteten til Barcelona og Budapest, i kjølvannet av at flyselskapene Spanair og Malev nylig gikk konkurs.

– Nå fyller vi tomrommet etter Malev og Spanair, og vi har tro på at det kommer til å bli et attraktivt tilbud til passasjerene. Vi flyr til de stedene allerede i dag, og dette er byer som er veldig populære, fortalte informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til DinSide i februar.

Konkursfare? En av flere gode grunner til å betale billetten med kredittkort

Vil at Norwegian skal kjøpe SAS

– Norwegian er den eneste riktige kjøperen til SAS, skrev den tidligere Tjæreborg-sjefen, Jens Veino, i et debattinnlegg på det danske nettstedet TakeOff.dk i februar.

Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, svarte slik på Veinos hypotese:

– Da er det er Norge og det reisende publikum som vil bli de store taperne. SAS trives godt i konkurransen med Norwegian, sa Johansen.