<b>MENER NYTT ER MILJØVENNLIG:</b> – Man bør behandle gamle fly akkurat som man gjør med gamle biler; kjør dem på dynga. Det er der dem hører hjemme, sier Kjos.  Foto: Per Ervland
MENER NYTT ER MILJØVENNLIG: – Man bør behandle gamle fly akkurat som man gjør med gamle biler; kjør dem på dynga. Det er der dem hører hjemme, sier Kjos. Foto: Per ErvlandVis mer

Bjørn Kjos: – Kjør de gamle flyene på dynga

Norwegian-sjef mener nye fly er den eneste miljøvennlige løsningen.

Fredag 4. november inviterte NHO Luftfart til miljøkonferanse og fakta rundt norsk luftfart på DogA i Oslo.

«Luftfart innebærer klimautslipp, som alle andre transportformer. Samtidig er Norge avhengig av luftfarten, på grunn av vår geografiske beliggenhet, økonomiske utvikling og våre reisevaner. Behovet for flytransport vil fortsette å stige. Spørsmålet er derfor ikke hvordan vi kan fly mindre, men hvordan vi kan fly smartere,» var temaet på konferansen.

Norwegian-sjef, Bjørn Kjos, var selv ikke til stede på konferansen, men hadde på forhånd snekret sammen en video hvor han fortalte hva Norwegian mener om saken.

– Du må ha nye fly! Vi har faset ut de gamle flyene våre. De nye bruker mye mindre drivstoff, sa Kjos bestemt.

Les også: Se SAS og Norwegians nye fly

Fått 21 nye fly

Lasse Sandaker-Nielsen er kommunikasjonsrådgiver i Norwegian. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Norwegian har i perioden 2008 til 2015 som mål å redusere utslippene med over 30 prosent, ifølge flyselskapets kommunikasjonsrådgiver.

– Vi er på god vei, for siden 2008 har vi hvert år redusert utslippene med fem prosent. Grunnen til at vi klarer dette er at vi faser fortløpende ut våre eldre fly og erstatter dem med nye, mer miljøvennlige fly. I løpet av det siste året har vi fått 21 splitter nye Boeing 737-800 i flåten og til neste år får vi ytterligere 13, har Lasse Sandaker-Nielsen, tidligere uttalt til DinSide.

Norwegian skal ha senket det totale CO2-utslippet på 85.000 tonn det siste året. Dette mener Kjos henger sammen med at flyselskapet benytter de mest moderne flyene.

– Det er akkurat som med gamle fly som med gamle biler; kjør dem på dynga. Det er der dem hører hjemme! konkluderte Kjos.

Se video av presentasjonen her:

Om to år kommer Dreamlinerne

Tidligere i år bestilte Norwegian også ytterligere tre langdistansefly av typen 787-8 Dreamliner. Bjørn Kjos og co skal etter planen ha minst fire av denne flytypen innen sommeren 2013.

– Dreamlineren vil redusere selskapets kostnader betydelig og vil gi oss muligheten til å tilby reiser til meget gode priser, samtidig som flytypen vil være et sterkt konkurransefortrinn med tanke på drivstoffutgifter. Ikke minst er Dreamliner det mest miljøvennlige alternativet som er mulig å anskaffe, med 20 prosent mindre utslipp enn sammenlignbare flytyper, sa Kjos i mai i år.

Les også: Dreamliner på jomfrutur mellom Tokyo og Hong Kong

Bygger om gamle fly

Under konferansen la også miljødirektør i SAS, Lars Andresen, frem SAS' miljøstrategi frem mot 2015. Flyselskapet har som mål at de skal redusere sine totale utslipp med 20 prosent. Andersen fortalte blant annet at SAS bygger om sine gamle fly, hvor de eksempelvis bytter ut gamle flymotorer til nye, moderne motorer.

– Dette minsker gapet mellom gamle og nye fly, uttalte Andresen.

Han fortalte også at det er viktig for SAS å kjøre med fulle fly, samtidig som at tyngden på flyet også er avgjørende i forhold til miljøet. Han trakk frem flere eksempler på tiltak, som endringer i interiør, seter og lignende. Og alle monner drar - SAS fortalte at de også ser på mindre detaljer:

– Vi har byttet ut glassene våre, som nå veier et gram mindre. Det er et steg i riktig retning og hvert gram er viktig, påpekte miljødirektøren.