Billigflyenes bakside

Billigselskapene flyr deg fra og til destinasjoner langt unna folkeskikken, men kaller destinasjonene det samme som storbyer mile- og timevis unna. Slikt blir det ekstrakostnader av.

Illustrasjon Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ryanair selger billetter til London, Frankfurt og Glasgow, men setter deg på bakken inntil 120 kilometer unna den egentlige destinasjonen. Vi har sjekket hva du må regne med i ekstrakostnader i tid og penger, når du flyr med billigselskapene til fjerne flyplasser.

  • Her er prisene og avstandene
  • Goodjet og Ryanair

    Det er tre billigflyselskaper som flyr deg fra Norge og ut i verden; to av disse flyr deg fra og til destinasjoner utenfor allfarvei. Årsaken til valget av noe øde flyplasser er selvsagt penger - eller rettere sagt: Lavere kostnader for flyselskapenes del. Selskapene som benytter seg av dette trikset fra norsk jord, er Ryanair og Goodjet. Men mens Ryanair utelukkende benytter seg av de rimeligere flyplassene, bruker Goodjet kun denne løsningen på noen av destinasjonene.

    Kjøper du for eksempel en billett med Goodjet til Paris, lander du på Beauvais - som ligger 100 kilometer unna Paris. Flyr du derimot med Goodjet til Nice, havner du på ”rett sted” – altså på byens hovedflyplass.

    Pluss 5 timer og 30 minutter

    For deg som kjøper billett med de ovennevnte billigselskapene, kan det være verdt å merke seg at det kan bety en betydelig lengre reisetid, om du flyr med billigselskapene og lander på øde steder – i forhold til om du hadde flydd direkte til hovedflyplassen.

    Ta for eksempel Frankfurt. Dersom du kjøper en reise med Ryanair til ”Frankfurt-Hahn”, lander du 120 kilometer unna selve Frankfurt by. Herfra må du ta buss, som tar deg 1 time og 45 minutter i ekstra reisetid. Bussbilletten koster 11 euro, eller cirka 84 norske kroner.

    Hadde du derimot landet på Frankfurt flyplass, som ligger 9 kilometer utenfor byen, ville det tatt deg 10 minutter med tog inn til sentrum – og det hadde kostet deg 3,15 euro, som tilsvarer cirka 24 kroner. Selvsagt må du også reise fra Torp, som betyr over en time lengre reisetid til flyplassen, enn om du hadde reist fra Gardermoen. Gitt at du har utgangspunkt i Oslo.

    Når vi summerer tidsbruken for en reise med utgangspunkt i Oslo, og reisemålsdestinasjon i Frankfurt, kommer vi opp i 7 timer og 10 minutter for tur-reisen med Ryanair via Torp-Frankfurt/Hahn. Hadde du reist fra Gardermoen til Frankfurt flyplass, hadde du kun brukt 1 time og 40 minutter på transport til og fra flyplassene. Dette er 5 timer og 30 minutter mindre tid å bruke på ferie – og 5 timer og 30 minutter ekstra med kjedelig og slitsom transport.

    Hva gjelder pris, bruker du totalt cirka 388 kroner på transporten til og fra de mer øde flyplassene, mens du slipper unna med 248 kroner om du velger hovedflyplassene.

    Frankfurt verst

    Frankfurt Hahn er den av ”billigflyplassene” som ligger lengst unna den egentlige destinasjonen, med sine 120 kilometer. Avstanden fra Oslo til Torp er imidlertid ikke mye bedre; her er det 110 kilometer som må tilbakelegges. Både Ryanair og Goodjet flyr fra Torp. Goodjet lander også et godt stykke utenfor allfarvei på sin Paris-rute; her er det 100 kilometer en vei.

    Billigflyplassene dyrest

    Vi har sjekket prisene på tog og buss mellom flyplassen og destinasjonsbyen. Dette har vi gjort både på billigflyplassene og byens hovedflyplass(er). Hva gjelder kostnader i kroner og øre, drar transport til og fra billigflyplassene alltid mer penger ut av lommeboken din, enn hovedflyplassene gjør – med ett unntak: Glasgow Prestwick. Her får du rimelig bussbillett til Glasgow ved framvisning av flybillett, og du får 50 prosent rabatt på togbilletten dersom du heller foretrekker å reise på skinner.

  • Her kan du sjekke alle prisene og avstandene selv, for destinasjonene London-Stansted, Heathrow og Gatwick, Glasgow-Prestwick og Glasgow, Paris-Beauvais, Charles de Gaulle og Orly, Frankfurt-Hahn og Frankfurt, Oslo-Torp og Gardermoen. Vi har også samlet lenker til flyplassenes internettsider, så du kan orientere deg ytterligere selv.
  • Se opp for forsinkelser

    Et annet aspekt er også muligheten for å bli sittende igjen på en flyplass langt utenfor folkeskikken, når siste buss har gått. 120 kilometer er et litt for drøyt stykke til å gå – og resulterer gjerne i en litt for drøy drosjeregning til at det er en aktuell kriseløsning. Flere London-turister som DinSide har vært i kontakt med, har opplevd å bli stående på Stansted i flere timer midt på natten og vente på transport inn til London, etter at forsinkelser på flyet har ført til at de har kommet for sent til transporten videre. Med dette tatt i betraktning, kan det være lurere å ta et tidligere fly – men det er selvsagt gjerne de aller tidligste og de aller seneste avgangene som er billigst …

    Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.
  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.