ANDØYA: Den fremtidige turistvegen Andøya vil bli 58 km lang og gå langs yttersiden av Andøya mellom Bjørnskinn og Bleikdelet. <i>Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen</i> Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen
ANDØYA: Den fremtidige turistvegen Andøya vil bli 58 km lang og gå langs yttersiden av Andøya mellom Bjørnskinn og Bleikdelet. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens VegvesenVis mer

BILDER fra Norges vakreste veier

Du kan klikke på bildet for å bla deg videre til neste bilde.

ANDØYA: Dramatiske kontraster på Andøya. Her er rikt fugleliv og gode fiskemuligheter. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
ATLANTERHAVSVEGEN: Voldsomme naturkrefter langs Atlanterhavsvegen, som slynger seg ute i havgapet, og skal bli nasjonal turistvei. Strekningen går mellom Bud og Kårvåg i Møre og Romsdal. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
ATLANTERHAVSVEGEN: Her har folk livnæret seg av fiske i århundrer. Gode muligheter for å prøve fiskelykken også for tilreisende. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
AURLANDSFJELLET: Veien går i vakkert fjordlandskap mellom Aurdal og Lærdal. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
AURDALSFJELLET: Fra fjord til høyfjell til fjord. Øverste punkt er 1.300 moh. Foto: Rolf M. Sørensen/Statens Vegvesen Foto: Rolf M. Sørensen/Statens Vegvesen Vis mer
GAMLE STRYNSFJELLVEGEN: Veistrekningen går fra Grotli i Oppland og til Videseter i Sogn og Fjordane.

Naturen tar deg tilbake til slutten av siste istid, med vidder og flater i øst og tinder, kløfter og stup i vest.
Foto: Werner Harstad/Statens Vegvesen Foto: Werner Harstad/Statens Vegvesen Vis mer
GAMLE STRYNSFJELLVEGEN: Vinteren er lang og sommeren kort. Veien er vinterstengt, men åpner i mai. Den går forbi Stryn Sommerskisenter. Foto: Øystein Søbye/Statens Vegvesen Foto: Øystein Søbye/Statens Vegvesen Vis mer
GAULARFJELLET: Mellom Dragsvik ved Sognefjorden, og Moskog nær Førde i vest. Veien bringer deg inn i Fosseheimen, forbi Gaularvassdraget med sine stryk og fosser. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
GAULARFJELLET: Vakre fjell og blikkstille vann. Foto: Werner Harstad/Statens Vegvesen Foto: Werner Harstad/Statens Vegvesen Vis mer
GEIRANGER OG TROLLSTIGEN: Trange fjorder, høye fjell og svingete veier. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
GEIRANGER OG TROLLSTIGEN: Dramatiske Trollstigen er selvfølgelig med når Geiranger blir nasjonal turistveg innen 2015. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
HARDANGER: Veistrekningen går mellom Halne på Hardangervidda og til Tokagjelet vest for Nordheimsund har allerede fått status som turistveg. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
HARDANGER: Blomstrende frukttrær ved fjorden. Veien går også oppe i fjellet, forbi Folgefonna. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
HAVØYSUND: Veien går mellom Kokelv og fiskeværet Havøysund på Porsangerhalvøya, like ved Nordkapp. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
HAVØYSUND: Her har folk levd i pakt med den røffe naturen i flere tusen år. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
HELGELANDSKYSTEN N: Veistrekningen går fra Stokkvågen vest for Mo i Rana og til Stovik litt sør for Bodø. Stikkord: Polarsirkelen, midnattssol, havørn og fiske. Foto: Bjørn Erik Olsen/Statens Vegvesen Foto: Bjørn Erik Olsen/Statens Vegvesen Vis mer
HELGELANDSKYSTEN N: Kysten var engang landets hovedveg, og kystkulturen har sterke tradisjoner med utstrakt handel og kontakt med andre miljøer. Du finner minner tilbake til middelalderens steinkirker. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Statens Vegvesen Vis mer
HELGELANDSKYSTEN S: Her venter De syv søstre, Dønnamannen, Torghatten og Vegaøyene. En av landets vakreste skjærgårdsstrekninger. Foto: Bjørn Erik Olsen/Statens Vegvesen Foto: Bjørn Erik Olsen/Statens Vegvesen Vis mer
HELGELANDSKYSTEN S: Den fremtidige turistvegen skal bli 94 km lang og gå mellom Vennesund og Alstahaug. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
JÆREN: Høy himmel, vid horisont og endeløst hav. Den fremtidige turistvegen Jæren skal bli 41 km lang og gå nær havet mellom Ogna sør og Bore. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
JÆREN: Mil etter mil med sandstrender og sanddyner, og et flott lys. Foto: Statens Vegvesen Foto: Statens Vegvesen Vis mer
LOFOTEN: Europaveg 10 forbinder perleraden av øyer, fiskevær og fjell. Strekningen mellom Fiskebøl ferjekai og endepunktet Å lengst vest i Lofoten utvikles nå som turistveg. Foto: Jan Dirk Onrust/Statens Vegvesen Foto: Jan Dirk Onrust/Statens Vegvesen Vis mer
LOFOTEN: Fiskevær i lune havner med flere måker enn innbyggere, innbyr til sjømat og overnatting i tradisjonsrike rorbuer. Foto: Jan Dirk Onrust/Statens Vegvesen Foto: Jan Dirk Onrust/Statens Vegvesen Vis mer
RONDANE: De blå fjellene i Rondane nasjonalpark er magiske. En rolig kjøretur langs dalen mellom Enden og Folldal, er et godt alternativ til hovedveiene gjennom Gudbrandsdalen og Østerdalen. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
RONDANE: Villmarka venter på den som tar turen ut av bilen. Foto: Harald Wold/Statens Vegvesen Foto: Harald Wold/Statens Vegvesen Vis mer
RYFYLKE: Turistveien skal gå mellom Oanes ferjekai i sør og Røldal i nord og krysser fjord og fjell. Skjærgårdsidyll, kulturlandskap, fjell og steinur. Foto: Odd Furenes/Statens Vegvesen Foto: Odd Furenes/Statens Vegvesen Vis mer
RYFYLKE: Landskapet inviterer til fotturer på et omfattende nett av turstier. Hva med en fottur til Preikestolen i Lysefjorden eller oppe på fjellet mellom Sauda og Røldal? Foto: Pelle Nilsen/Statens Vegvesen Foto: Pelle Nilsen/Statens Vegvesen Vis mer
SENJA: Turistvegen snor seg langs yttersiden av øya, mellom Gryllefjord og Laukvik. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
SENJA: Det bur eit troll på Senja ... Og på bildet skimtes Djevelens Tanngard. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
SOGNEFJELLET: Veistrekningen går mellom Lom i Oppland til Gaupne i Sogn og Fjordane. Fra Lom går veien innover Bøverdalen, med langsom stigning til man er oppe i høyfjellet. Deretter går det bratt nedover mot Sognefjorden.
Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
SOGNEFJELLET: Det går flere sideveier fra Sognefjellsveien og innover fjellet. Fra Galdesand går det vei til Juvasshytta. Her er du 1.850 m.o.h. Høyere kommer du ikke med bil i Skandinavia. Foto: Werner Harstad/Statens Vegvesen Foto: Werner Harstad/Statens Vegvesen Vis mer
VALDRESFLYE: Mektig natur oppe på vidda. Det høyeste punktet på veistrekningen er 1.389 moh. Til fots kommer du enda høyere. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
VALDRESFLYE: Like magisk landskap om vinteren. Foto: Werner Harstad/Statens Vegvesen Foto: Werner Harstad/Statens Vegvesen Vis mer
VARANGER: Fra bjørkeskog og myr i Varangerbotn bukter veien seg østover mot goldere landskap. Mellom Vardø og Hamningberg går turen nordover i månelandskap mellom forrevne klipper til verdens ende, Ultima Thule og Barentshavet. Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Foto: Bård Løken/Statens Vegvesen Vis mer
VARANGER: Korte arktiske somre med midnattssol avløses av bitende og mørke vintre. Foto: Bjørn Eriksen/Statens Vegvesen Foto: Bjørn Eriksen/Statens Vegvesen Vis mer




Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.






Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.