Bet gift-slange i fylla

Kobraslangen møtte sin overmann.

«...han besvimte etter å ha bitt slangen og måtte fraktes til sykehuset, men at han raskt var tilbake på beina»


Inderen så seg forbasket på at kobraslangen plaget nabolaget da han kom hjem fra jobben som kantinemedarbeider på den lokale politistasjonen. Rett hjem hadde han riktignok ikke kommet, da han ifølge avisen DNA (Daily News and Analysis) var nokså beruset.

Mannen konfronterte resolutt den giftige kobraslangen, slo ham med en kjepp og bet slangen mens den fremdeles var i live - før han kappet slangen i to.

Ifølge DNA, rettferdiggjorde han det noe uortodokse bittet med at slanger også burde kjenne hvordan det føles å bli bitt ...

Statistisk sett er kobrabitt dødelige i 10 prosent av tilfellene. Kobragiften er av typen neurotoksin, og bør alltid legebehandles.

I verste fall kan giften ta livet av et menneske i løpet av 30 minutter, da giften blant annet lammer åndedrettssystemet og kan føre til åndedrettssvikt. Det hører med til historien om den slangebitende inderen, at han besvimte etter å ha bitt slangen og måtte fraktes til sykehuset, men at han raskt var tilbake på beina.

Les også:

Dødelige bekjentskaper - reptilparker fra Oslo til Singapore
TEST DEG SELV: Skumle dyr
Farlige dyr i vannkanten