Best og verst på hotellbooking

Bestill hos oss og få 70 prosent rabatt? Hotellbookingtjenestene lover gull og lave sengepriser, men det er ofte ikke store beløpet inntjent på gjøre hele bookingjobben selv. Det du tjener mest på, er å sjekke prisene på flere hoteller gjennom flere kanaler.

Mange lover billig hotellovernatting, men få holder ord.

Foto: Inga Holst Foto: Inga Holst Vis mer


Bestill hos oss og få 70 prosent rabatt? Hotellbookingtjenestene lover gull og lave sengepriser, men det er ofte ikke store beløpet inntjent på gjøre hele bookingjobben selv. Det du tjener mest på, er å sjekke prisene på flere hoteller gjennom flere kanaler.

Skriver du inn søkeordet hotel i søkemotoren Google, får du drøye en halv million treff. Mange av treffene er såkalte hotellbookingtjenester som lover store besparelser og lite arbeid. Det er det nettopp det vi forventer å oppleve når vi bestiller hoteller via denne type tjenester. Vi sjekket ti store hotellbooking-tjenester og fant det stikk motsatte: Det er lite å spare på å bruke disse bookingtjenestene i forhold til å ringe hotellene direkte. Og det tar tid.

Rabatter?

Hotellbookingtjenestene er ikke snaue i markedsføringen. Flere lover opp til 70 prosent rabatt i forhold til det de kaller ordinære priser. Det er likevel slik at hotellene selv smeller like gode tilbud på bordet. Vi sjekket ti hotellbookingtjenester og fant at på det meste var 39 prosent (Sterling.no) å spare. Hos halvparten var det under hundre kroner å tjene på å gjøre jobben selv via hotellbookingstjenestene i forhold til å ringe hotellet direkte.

Det var også slik at de nettstedene som hevdet å gi størst rabatter var dem som minst rabatter hadde. LondonTown oppgir å gi opp til 70 prosent rabatt. Dette har sammenheng med markedsføringslovene. I Norge er det ikke rom for å love mer enn hva man kan stå inne med, men utenlands vil man oppleve at det gis løfter uten hold. Forbrukerombudet opplyser at det i EU jobbes med et direktiv for felles retningslinjer for markedsføring innen EU:

- Det gjenstår fortsatt mye arbeid for å få dette til, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Thon anbefaler reisende å sjekke hotellene fra flere steder og oppfordrer folk til å klage direkte til hotellene dersom hotellene ikke svarer til de forventningene en har fått via bilder på nett.

Avbestillingsregler

Når en skal drive sitt eget reisebyrå og samtidig være kunde i det, er det også viktig å sette seg inn i betalings- og avbestillingsregler. Disse varierer aktørene i mellom.

Disse ble sjekket

Venere.com
Ebookers.no
Supersaver.no
Norwegian
Bergh-Hansen.no
LondonTown.com
PlacesToStay.com
Expedia.com
Star Tour
Hotwire.com

>>> Se de fem beste

>>> Se de fem verste

>>> Slik får du den billigste overnattingen