DinSide har fått forklaringen på hva som har skjedd med Bergosa. Foto: Illustrasjon av Øyvind Idsøe
DinSide har fått forklaringen på hva som har skjedd med Bergosa. Foto: Illustrasjon av Øyvind IdsøeVis mer

Bergosa legger seg flat

- Vi tok oss vann over hodet, sier personene bak selskapet.

Det har skjedd mye siden DinSide skrev om reiseselskapet Bergosa, som skyldte penger til forbannede kunder, og som Forbruker Europa hadde mottatt så mange klager på at de gikk ut med en advarsel. Les mer om det her.

DinSide blir i løpet av torsdagen kontaktet av de to som står bak selskapet; norske Erik Kaastad og svenske Christopher Thunman.

- Vi har tatt oss vann over hodet, og beklager veldig det som har skjedd, sier Thunman.

- Dette går det ikke an å bortforklare, vi har gjort en feil, sier Kaastad.

Begge to insisterer på at de skal betale tilbake alt de skylder til Bergosas kunder.

- Hvor mye penger er det snakk om?

- Det vet jeg faktisk ikke, men det dreier seg om maksimalt 10-12 kunder, sier Kaastad.

Dersom det stemmer at Bergosa skylder penger til 10-12 personer, og vi går ut fra en gjennomsnittspris på feriene på 15.000 kroner, snakker vi altså om maksimalt 180.000 kroner. DinSide har blitt kontaktet av noen av kundene som har mye mindre summer utestående med selskapet, så vi tipper at det mest sannsynlig dreier seg om 120-150.000 kroner. (Les om Mona Helgestads erfaring med Bergosa i boksen nederst i saken.)

Kontakter alle kundene

Kaastad forteller at han torsdag ettermiddag allerede har ringt fem av dem personlig og lovet å ordne opp. Han sier til DinSide at han skal ringe samtlige og forsøke å ordne opp.

- Det kommer til å ta tid, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å få betalt tilbake alle, sier Kaastad.

Thunman forteller at Bergosa ble etablert høsten 2007, og at selskapet har sendt rundt 250 kunder avgårde. De fleste av disse har vært nordmenn.

- Majoriteten har vi ikke fått noen klager fra alls, men det hjelper lite for dem som nå er rammet. Jeg beklager virkelig situasjonen. På noe sett har det gått galt her, men jeg vet ikke helt hva som har skjedd, sier Thunman.

Timeshare-hoteller

Kaastad forklarer at Bergosas konsept har vært å tilby ferieopphold på femstjerners hotellresorts til sterkt reduserte priser. Grunnen til at prisene har vært så lave, er fordi disse resortene er timeshare-resorts.

- Dermed har det vært spesielle vilkår som gjelder for de reisende, sier Kaastad.

- Blant annet at de som reiser forplikter seg til å være med på et salgsmøte?

- Ja, en presentasjon som varer i rundt 90 minutter, sier Kaastad.

Han forteller videre at forretningskonseptet har vært at Bergosa har fått provisjon dersom noen av kundene deres har kjøpt andeler i ferieleiligheter, eller et feriemedlemsskap ved resortet.

- Vi har tjent svært lite på dette, sier Kaastad.

- Men hvor har det blitt av pengene dere skylder til kunder som har avbestilt eller fått kansellert turen?

- Problemene begynte da det viste seg at en del av dem vi sendte til hotellene ikke oppfylte vilkårene som sier at man skal være gift eller ha vært samboere i minst tre år, at man bare kan reise med maks to barn under 16 år, og at man ikke kan reise med et vennepar.

- Dermed måtte vi kansellere noen av turene, og så brukte vi penger vi hadde fått inn av andre kunder til dette, sier Kaastad.

Strenge vilkår for å sikre salg

Vilkårene Kaastad nevner er ikke uvanlige for timeshare-resorter. Målet for resortene er jo at folk skal kjøpe andeler i en ferieleilighet. Ferske kjærestepar gjør ikke dette. Og når to vennepar reiser sammen, er det vanskeligere for salgspersonene å få overtalt dem til å kjøpe. Det er lettere å ta en rask beslutning og hoppe på dersom man ikke har noen å diskutere det med først. Kall det sleipt, men slik er det altså.

- Vi måtte forholde oss til vilkårene hotellene hadde gitt. Men jeg ser nå at vi burde ha ringt og sjekket med alle kundene at de hadde fått med seg vilkårene, og at de kvalifiserte.

Ifølge Kaastad var nemlig problemet at mange av kundene bestilte turer selv om de ikke oppfylte vilkårene. Vennepar booket samme uke og samme hotell hver for seg for å omgå vilkårene.

- Det har aldri vært hensikten å lure noen, sier Kaastad.

- Dette har gått helt over styr for dere?

- Ja. Det gikk veldig bra våren og forsommeren 2008, men så stoppet bestillingene opp på grunn av finanskrisen, og når vi da måtte kansellere turer og tilbakebetale penger, ble det bare rot.

- Det eneste jeg skal gjøre nå, er å jobbe for å få tilbakebetalt det vi skylder. Selv de som i utgangspunktet ikke oppfylte vilkårene skal få tilbake penger. Jeg må bare ta selvkritikk på at vi ikke passet bedre på at kundene oppfylte vilkårene, sier Kaastad.

Han har satt oktober 2009 som frist for tilbakebetalinger av pengene Bergosa skylder, men håper å få det til allerede i løpet av mai eller juni.

- Hadde jeg visst at det skulle bli så mange problemer, hadde jeg ikke etablert selskapet, sier Kaastad.

- Så hva skjer nå, da?

- Bergosa er ferdig. Og jeg skal begynne å studere igjen, sier Kaastad.