<b>PARKERING PÅ FLYPLASSEN:</b> - Jeg ville beregnet en time for å være helt trygg. Dette kommer i tillegg til den tiden flyselskapene sier du må beregne, sier Eirik Loftesnes i EuroPark.
PARKERING PÅ FLYPLASSEN: - Jeg ville beregnet en time for å være helt trygg. Dette kommer i tillegg til den tiden flyselskapene sier du må beregne, sier Eirik Loftesnes i EuroPark.Vis mer

- Beregn ekstra god tid

Det er oppfordringen fra EuroPark på Gardermoen.

På grunn av oppgradering av jernbanen, går ikke Flytoget gjennom eller fra Oslo S i sommer. Reisende som tidligere har tatt Flytoget fra Drammen, Asker, Sandvika, Lysaker, Skøyen og Oslo S, busses til Lillestrøm, hvor de kan ta Flytoget videre til Gardermoen.

– Beregn minimum 20 minutter ekstra reisetid i sommer, er rådet fra Flytoget.

På bakgrunn av stengingen av sentralstasjonen i hovedstaden, forventer man at flere velger å ta bilen til hovedflyplassen.

– Beregn god tid

– Vi forventer noe mere trafikk, ettersom Flytoget ikke får kjørt direkte, sier Eirik Loftesnes, regiondirektør i EuroPark, til DinSide.

Han anbefaler reisende å beregne ekstra god tid i sommer.

– Vi oppfordrer uansett at de reisende beregner seg litt bedre tid om sommeren, sier Loftesnes. De nye plassene ligger ikke rett ved terminalen, du må kjøre buss derfra og inn.

– Hvor god tid må man beregne?

– Det varierer veldig med hvor du parkerer, står du i parkeringshuset P10 rett ved terminalen, tar det deg kanskje 10 minutter å gå derfra og inn. Men står du på uteområdet og i tillegg har parkert bilen litt unna busstoppet, så ville jeg beregnet en time for å være helt trygg. Dette kommer i tillegg til den tiden flyselskapene sier du må beregne, sier Eirik Loftesnes i EuroPark.

P10 har sommerpriser i sommer. Vi har tidligere sjekket prisene på flyplassparkeringer på ti flyplasser i Norge, denne pristesten finner du her. I tillegg vil du snart finne en pristest på kun parkeringsprisene på Oslo Lufthavn Gardermoen, her på DinSide.

– Hvilke tiltak har dere gjort for å møte en eventuell økning i pågangen?

– Oslo Lufthavn utvider parkeringsområdene med litt over 2.000 plasser, og noen andre forholdregler får vi ikke tatt, sier Loftesnes. Historisk sett har vi aldri avvist en kunde, og målsetningen er det også i år, derfor har vi utvidet med 2.000 plasser, som vi håper holder, sier Loftesnes.

– Kan du garantere at alle får plass?

– Nei, det kan jeg ikke garantere, hadde jeg visst på forhånd nøyaktig hvor mange som kom, så, men det gjør jeg jo ikke. Men historisk har vi aldri avvist en kunde, og det er målsetningen i år også, fortsetter Loftesnes.

Du kan ikke forhåndsbestille parkeringsplass på EuroParks uteparkering på Gardermoen.

– Man kan forhåndsbestille i parkeringshus P10 via online booking. Men p.t. er det ikke mulig å forhåndsbestille plass på uteområdene på grunn av bytte av det parkeringstekniske utstyret, sier Loftesnes til DinSide.

Det er foreløpig uklart når dette er på plass, ifølge Eirik Loftesnes vil det forhåpentligvis skje i nær fremtid.

Her du bestile på forhånd
Det er mange private aktører som tilbyr parkering ved Gardermoen. De fleste av disse lar deg forhåndsreservere parkeringsplass, og de anbefaler at du forhåndsreserverer - spesielt i de store feriene.

På nettsidene til Dalen Parkering, bes du om å bestille plass: "Pga. ferietid må bestilling skje minimum 3 dager før avreise."

Gardermoen Parkering skriver på sine nettsider at "Parkering må bestilles på forhånd, dette for at vi skal kunne garantere plass og samtidig yte best mulig service."

Vi har forsøkt å komme i kontakt med disse selskapene på telefon, men kommer ikke gjennom på grunn av for stor pågang. Du kan reservere plass via nettsidene.

– Betraktelig mer pågang

– Det er nok betraktelig mer pågang nå, mye på grunn av tullet med Flytoget når Oslo S stenger i sommer. Dette vil så klart medføre store problemer for folk å komme til Gardermoen, det betyr mer omlassing og inn og ut av busser - og folk vil ha det mer komfortabelt, sier Thor Gilberg i Flight Park AS på Gardermoen.

Flight Park er en av to aktører som driver parkering med hente- og bringetjeneste på Gardermoen, det vil si at du leverer bilen og nøklene til en Flight Park-ansatt ved ankomst terminalen, og når du lander står bilen oppvarmet og venter på deg ved korttidsparkeringen.

– Vi merker en stor økning, men kapasiteten er ennå god hos oss, sier Gilberg til DinSide.

– Det er en fordel å bestille i forkant, og ikke kjøre opp til terminalen og satse på å få bilen parkert. Det er ikke på grunn av kapasitetsproblemer at dette ikke er smart, men vi har mange kunder. Kapasiteten er grei hos oss, men det er en fordel å få bestilling et par dager i forkant. Vi gjør hva vi kan for å hjelpe, sier Thor Gilberg, daglig leder i Flight Park AS.