Du gjør lurt i å beholde setebeltet på. Foto: Daniel Schwen
Du gjør lurt i å beholde setebeltet på. Foto: Daniel SchwenVis mer

Behold setebeltet på under flyturen

Det er gode grunner til at flykapteinen anbefaler det.

Når flyet er oppe i marsjhøyde slukkes lyset som påbyr bruk av setebelte. Men samtidig anbefaler kabinpersonalet at passasjerene beholder det på. Du bør gjøre som de sier.

Turbulens er nemlig den største årsaken til at folk skader seg ombord i flykabinen. Og skikkelig turbulens fører ikke bare til "uskyldige" skader og kvalme. Kraftig turbulens har flere ganger ført til at passasjerer brekker ledd og skader ryggraden.

Siste hendelse av denne typen skjedde ombord et United Airlines-fly på vei fra Washington til Los Angeles. Flyet kom inn i et område med kraftig turbulens, og 21 personer ble skadet, skriver USA Today.

- Denne hendelsen viser hvor viktig det er at passasjerer forblir sittende under flyturen, og at de har på seg setebeltet, sa David Castelveter, talsmann for Air Transport Association.

Passasjerene som ikke hadde festet setebeltet under flyturen ble slengt rundt som filledukker, fortalte en medpassasjer. En av dem smalt hodet så hardt i flyveggen at det ble en sprekk over flyvinduet. Heldigvis fikk ingen ombord dette flyet alvorlige skader.

Det går ikke alltid like bra. I april i fjor ble en kvinne lam etter å ha blitt slengt i taket under turbulens. Hun ignorerte både beskjeden om å holde seg i setet, og lyset som fortalte at setebeltene skulle festes, og var på vei til toalettet da det smalt.

Mest utsatt er uansett kabinpersonalet, som gjerne må bevege seg rundt i flyet selv om kapteinen har bedt passasjerene om å holde seg i setet med setebeltet på.

Kan ikke alltid forutse turbulens

Kapteinen kan ved hjelp av sine instrumenter forutse turbulens, men turbulens blir ikke alltid oppdaget før flyet er inne i området der forskjellige luftstrømmer møter hverandre. Turbulens er ikke som mange tror luftrom flyet "detter" i. Det er overgangene mellom to luftstrømmer med forskjellig retning og/eller hastighet som skaper turbulens.

Det er mange som blir redde når flyet begynner å riste og skake, men alle store kommersielle fly er skapt for å tåle mye mer enn selv den sterkeste turbulens kan utsette flyet for. Som en flykaptein forklarte meg og medpassasjerene da vi kom inn i et område over Grønland med kraftig turbulens: "Dette er som når en bil kjører på en humpete grusvei."

Din beste forsikring er altså å holde deg mest mulig i setet, og ha setebeltet festet.

Les forøvrig mer om hva et fly tåler i denne saken.