Ikke alle svømmebassenger ser ut som på bildene i katalogen.
Ikke alle svømmebassenger ser ut som på bildene i katalogen.Vis mer

Basseng-bommert

Badeanlegget var falleferdig og rommene var nedslitte.

Hotellstandarden vil alltid variere. Enkelte land har enklere standard enn andre, og enkelte hoteller er nye mens andre er utslitte. Og det er greit nok, så lenge du er klar over hva du betaler for på forhånd. Det var ikke familien i dette tilfellet.

Helt utslitt

Klagerne valgte seg et hotell på Lanzarote som i følge katalogen skulle ha et godt badeanlegg. At rommene var noe slitt, var av mindre betydning, mente de. Men det var før de kom frem. Leiligheten var møkkete, det luktet kloakk, toalettringen var brukket, kjøleskapet rustet og sengeteppet var skittent. Badeanlegget stod i stil med rommet. Det var ifølge klagerne så falleferdig og møkkete at selv barna ikke ville bruke det. Ifølge Sagaverten hadde entreprenøren stukket av uten å fullføre arbeidene.

Klagerne fikk tilbud om andre leiligheter på stedet, men disse syns de var like dårlige. Klagerne fikk til slutt bytte hotell, halvveis ut i ferien.

Renovering og slitasje

Ferieanlegget er i bruk hele året, og det var satt i gang renoveringsarbeider som klagerne ble berørt av. Selskapet mener at problemet med leiligheten kunne latt seg løse om klagerne var villige til å bytte rom på hotellområdet da rommene har vidt forskjellig standard. Saga er ikke enige i at bassengområdet var skittent, men sier at det kunne virke slik på grunn av avskallet maling. Selskapet har ikke mottatt andre klager i forbindelse med bassengområdet eller rengjøring av anlegget.

Da renovasjonen ikke var ferdig, har Saga utbetalt en kompensasjon til klagerne på 3.500 kroner, 30 prosent av hva reisen kostet.

Brutte forventninger

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser sier at opplysningene i katalogen ga klagerne grunn til å forvente et hotell med et pent hage- og bassengområde, og at enkelte leiligheter var noe slitt. Avvik fra dette i negativ retning, betraktes som mangel. Dersom ikke selskapet avhjelper mangelen innen rimelig tid etter klage, gir det grunnlag for forholdsmessig prisavslag.

Reklamasjonsnemnda mener at leiligheten ikke var i overensstemmelse med opplysningene i katalogen, men antar at dette kunne løst seg ved flytting innen hotellet. Bassengområdet, slik det fremstår av bilder klagerne har tatt, er ikke i overensstemmelse med hva man kunne forvente ut fra bildene i katalogen. Arbeidene var ikke av ny dato, og nemnda mener reiseselskapet burde varslet de reisende på forhånd.

Konklusjonen er at de reisende har krav på prisavslag, og at avslaget som Saga tilbød dem var tilstrekkelig.

Vi klager på hoteller

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år rundt 300 saker fra reisende med charteroperatører. Hotellstandard er et av de aller vanligste temaene. Hvordan du går frem for å klage, kan du lese om i denne artikkelen.

DinSide Reise har tidligere skrevet om saker fra Reklamasjonsnemndas klagebunke som handler om hoteller med variabel kvalitet:

  • Trangt, mørkt og bråkete

  • Møkkete på Malta

  • Ferie uten varm dusj

  • Hotellet fra helvete

  • Med beinbrudd på tur

  • Kloakkstank ødela ferien
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.