Barnebasseng var trykkfeil

De reiste med en treåring, og ble skuffet da hotellet plutselig viste seg å ikke ha barnebasseng likevel.

Klagerne reiste med en datter på tre år, og trodde de hadde bestilt hotell med barnebasseng. Men fem dager før de dro kom kontramelding fra reiseselskapet, og beskjed om at de fikk prisavslag på 50 kroner per person, per døgn.

Aksepterte ikke

Barn liker å bade, men er ikke nødvendigvis trygge på dypt vann. Illustrasjonsfoto: Ingunn Aamodt Foto: Ingunn Aamodt Vis mer


Klageren ble ikke informert om at de kunne ombestille reisen, og i svarbrev til selskapet skriver klagerne at de ikke aksepterer prisavslaget. De fikk ikke svar på dette brevet. De mener kompensasjonen ikke er tilstrekkelig, og fremhever at hotellet var blant de dyreste alternativene på reisemålet. De mener at en kompensasjon på fem prosent av reisens totalkostnad ikke reflekterer ulempene med å måtte gå en kilometer hver vei til nærmeste badestrand for barnevennlig bading.

Trykkfeil

Selskapet forteller at de informerte alle kunder om trykkfeilen i katalogen, som tilsa barnebasseng. Alle ble tilbudt 50 kroner per person per dag i avslag. Selskapets rutiner er at om kompensasjonen ikke aksepteres, så tilbys kunden ombooking uten ekstra kostnad. Selskapet sier de ikke har mottatt klagers brev, og at de fikk forståelse av at kompensasjonen ble akseptert.

Forholdsmessig prisavslag

Reklamasjonsnemnda bekrefter at det er en mangel når hotellet ikke har fasiliteter som står beskrevet i katalogen. De bekrefter også at mangler gir rett til forholdsmessige prisavslag, og eventuelt tort og svie om det er rimelig.

I denne saken deler nemnda seg i flertall og mindretall, der flertallet anbefaler et prisavslag på totalt 5.000 kroner, altså 2.900 kroner mer enn tidligere utbetalt. (Mindretallet anbefalte avslag på totalt 3.000 kroner.) Årsaken er at reisen var dyr, og at det er langt å gå en kilometer med et barn på tre år. Siden ingen opplysninger om alternative bademuligheter foreligger, antar nemnda at det ikke finnes slike alternativer. Nemnda bemerker også at informasjon om mangelen må ha kommet for sent, og vurderer det slik at trykkfeilen må ha blitt oppdaget på et tidligere tidspunkt.

Nemndas anbefaling blir et samlet prisavslag på 5.000 kroner, ingen erstatning for tort og svie.

Klagesaker

Vi omtaler jevnlig klagesaker som har blitt prøvd i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser og Klagenemnda for rutefly.

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.
  • Slik klager du på charterreisen.
  • Fjorårets mest utrolige klager kan du lese her.
  • Verktøy for reiselyst


    Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.