Turbulens kan lett oppstå, og noen ganger svært kraftig. Derfor bør passasjerer alltid være fastspent under flyturen. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Turbulens kan lett oppstå, og noen ganger svært kraftig. Derfor bør passasjerer alltid være fastspent under flyturen. Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

- Barn ble slengt i taket

Derfor bør du bruke belte under hele flyturen.

Passasjerer på Qantas Airbus-flyet som 7. oktober måtte nødlande på flyplassen Learmonth Airport i Australia, har beskrevet hvordan barn og babyer ble slengt i taket og ble værende der i flere sekunder før de falt ned på grunn av kraftig turbulens.

Forferdelige scener

Ifølge news.com.au, ble 20 passasjerer og kabinansatte alvorlig skadet, mens 20 andre ble behandlet for mindre skader. De forferdelige scenene som utartet seg på flyet har også rystet passasjerene kraftig:

- Den stakkars ungen som satt ved siden av oss traff taket og ble holdt der i rundt tre sekunder før faren hans klarte å dra ungen tilbake i setet, fortalte passasjer Mark Bell til ABC News.

En annen passasjer fortalte at de som var på vei til toalettet og som ikke satt i setene sine var de som ble hardest rammet. Han beskrev også hvordan barn og små babyer ble slengt i taket og falt ned igjen.

Hva tåler et fly?

Se informasjonsvideo om turbulens ned i saken.

Vær fastspent hele tiden

Slike ulykker er en påminnelse til passasjerer om hvor viktig det er å ta på setebeltet når flybesetningen pålegger det.

Informasjonssjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen, sier til DinSide at det alltid er best å følge anbefalingene som blir gitt av kabinpersonalet om at man har belte på så lenge man sitter i stolen.

- I de aller fleste tilfeller merker man ikke noe til turbulens, men når det skjer kraftig, noe som er uhyre sjeldent, ser man at de som er fastspent berøres i veldig liten grad, sier han til DinSide Reise.

- Siden sjansen for kraftig turbulens blir høyere jo nærmere flyplassen man kommer, har SAS valgt å be passasjerer om å være fastspent 15 minutter før landing. Dette er en selvpålagt rutine for å betydelig redusere muligheten for at slike ting kan skje, fortsetter han.

Er det farlig å fly?

Skadet på SAS-fly

Senest i februar i år ble to kabinansatte alvorlig skadet under innflygning med et SAS-fly til Trondheim Værnes.

Fra flyhavarikommisjonens rapport:

"De to kabinbesetningsmedlemmene bak i kabinen var i ferd med å innta sine plasser idet turbulensen oppstod. Galley var ryddet, og de hadde gått gjennom kabinen og sjekket at passasjerene var fastspent og alt var klart for landing. Da turbulensen oppstod, ble de to besetningsmedlemmene løftet fra gulvet og kastet sideveis. Begge skadet seg da de traff gulvet. Kabinbesetningsmedlem 1 (Cabin crew, CC 1) hadde problemer med å puste etter fallet, mens CC 2 klarte å krype ut i midtgangen og be om hjelp."

I dette tilfellet kom den kraftige turbulensen overraskende på både flygebesetningen og kabinbesetningen, og havarikommisjonen mener at denne type turbulens vanskelig kan forutses. Det er, derimot, nødvendig med systematisk og kontinuerlig fokus på turbulens i flysikkerhetsarbeidet for å forebygge personskader.

To kategorier

Man deler grovt opp turbulens i to kategorier. Den første kategorien er den type turbulens som oppstår når luft varmes opp og danner store skyer. Luften beveger seg vertikalt opp og ned i stor fart. Skyene inneholder mye fuktighet som høyt oppe danner is. Slike skyer ses tydelig og kan unngås for de kan ses på radar.

Den andre typen turbulens er den som kalles klarluftsturbulens. Klarluftsturbulens oppstår når luftmasser med ulike vindretning og hastighet møtes. I grenseområdene mellom luftmassene dannes luftvirver som årsaker klarluftsturbulens. Denne typen turbulens er vanskelig å unngå fordi den ikke ses på rader. Les mer her.

En ny metode som kalles clear air turbulence (CAT) har nå blitt utviklet for å hjelpe piloter å unngå turbulens imens de er i lufta. Les hele artikkelen her. (engelsk)

Se video som forklarer mer om turbulens: