Det vil bli færre fly på himmelen fremover, spår Ryanair-sjef. Foto: Colourbox
Det vil bli færre fly på himmelen fremover, spår Ryanair-sjef. Foto: ColourboxVis mer

- Bare fem europeiske flyselskap overlever

Flytopp spår konkursras i Europa.

«... de har nok rett i at det ser dystert ut, og det er klart at de som klarer å omstille seg, også kommer til å klare seg.Kommunikasjonsdirektør i SAS, Thomas Midteide »


Ryanair har dristet seg til å prøve å forutsi hvilke følger den pågående turbulensen i flybransjen vil få.

Det ser ikke lyst ut, ifølge det irske lavprisselskapet.

Viseadministrerende direktør i Ryanair, Howard Millar uttalte at han trodde bare fem europeiske flyselskap ville klare seg, skriver Timesonline.

De fem er selskapet selv (selvsagt) og Easyjet, begge store lavprisselskaper, og British Airways, Lufthansa og Air France/KLM.

Ser dystert ut

- Ryanair har sagt dette i mange år, så det er ingen overraskelse. Men de har nok rett i at det ser dystert ut, og det er klart at de som klarer å omstille seg, også kommer til å klare seg, sier kommunikasjonsdirektør i SAS, Thomas Midteide, til DinSide.

Allerede har 24 av verdens flyselskaper gitt opp, deriblant Among Maxjet, Eos og Silverjet, luksusselskapene som satset på forretningsreisende. Det italienske flyselskapet Alitalia er i ferd med å gå til hundene etter at italienske myndigheter har sagt nei til å redde det. Selskapet taper nå cirka 8 millioner kroner hver dag, ifølge Timesonline.

Hovedgrunnen til de mange nedleggelsene er de høyere drivstoffprisene, som ifølge bransjeorganisasjonen Iata har tredoblet seg i løpet av året. Før sto drivstoffutgifter for omtrent 25 prosent av et flyselskaps utgifter, men i dag står de for mellom 40 og 50 prosent.

Tidligere i september uttalte administrerende direktør Willie Walsh i British Airways at han mente ytterligere rundt 30 flyselskap vil gå konkurs før jul.

Forsvinner billigbillettene?

SAS kan bli tysk

I disse dager er dessuten SAS i samtaler med Lufthansa. Det tyske flyselskapet vil muligens overta hele SAS. Det vil resultere i at København mister sin plass som knutepunkt, og vi vil mest sannsynlig få færre SAS-ruter fra Norge til Europa.

Kommunikasjonsdirektør for SAS, Thomas Midteide, kan ikke kommentere mer om en mulig overtakelse, da Lufthansa og SAS er midt i forhandlinger.

Fremtidsgrøss for flypassasjerer

Billige billetter, likevel

Ryanairs Howard Millar har videre sagt at alle konkursene vil føre til at mange mister jobben, og at det blir færre flyruter og avganger i Europa. Det betyr et mindre tilbud til passasjerene.

På tross av dette, tror Millar at billettprisene vil falle. Grunnen til dette er at han mener folk er mer prissensitive nå enn før, og at flyselskapene vil slite med å fylle flyene sine dersom de ikke tilbyr lave billettpriser.

Selv regner Ryanair med å gå i null i år, etter å ha gått i pluss hvert år siden 1989.

Få tak i billige flybilletter