Bagen ble borte

De glemte igjen bagasjen på hotellet - og borte var den.

Paret skulle hjem fra Sorrento, og oppdaget på bussen til flyplassen at en bag stod igjen i hotellresepsjonen.

Så den aldri mer

Klagerne fikk ikke med all bagasjen fra hotellet. Vis mer

Et par timer etter at bussen gikk fra hotellet, fikk Star Tours representant en telefon fra hotellet om en bag som stod igjen. Paret forstod at det var deres bag, og ble forklart at det ikke var mulig å få sendt bagasjen med det flyet de selv reiste med. Bagen kom imidlertid ikke, og etter flere henvendelser til selskapet fikk klagerne vite at bagen var gitt bort. Representantene på stedet hadde forstått det slik at klagerne ikke ville ha bagasjen. Klagerne mener selskapet hadde tatt på seg ansvaret for å få ettersendt bagasjen, og sier den inneholdt verdier for omkring 30.000 kroner i klær og smykker.

Hvem har ansvaret?

Star Tour bekrefter at medarbeideren i Italia har notert klagernes navn og adresse, men mener dette ikke er det samme som å si at selskapet har påtatt seg ansvaret for å ettersende bagasjen. De hevder at kunden hadde opplyst at det bare var skitne klær i bagen. Bagen ble åpnet med tre hotellansatte tilstede som alle mener det ikke var smykker eller verdisaker der. Selskapet mener det må bero på en misforståelse at medarbeideren i Italia oppfattet det slik at bagasjen bare kunne gis bort. Selskapet mener de ikke har erstatningsansvar.

Må betale

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser har behandlet klagen. Som utgangspunkt vurderer de saken slik at man ikke kan forvente at hotell eller turarrangør tar på seg arbeidet med å ettersende gjenglemt bagasje. Den reisende har selv ansvaret for å få med sin bagasje fra hotellet. Om arrangøren tar på seg et slik ansvar, plikter de selvsagt å følge opp. I dette tilfellet er det påstand mot påstand når det gjelder hvorvidt Star Tour har sagt at de skal ettersende bagen. Nemnda mener imidlertid at det er sannsynlig at selskapet innrømmet et slik ansvar overfor kundene.

At de ansatte på hotellet ikke fant verdiene kunden hevdet skulle være i bagen, ser nemnda på som sannsynlig. Bagen stod forlatt i en periode, og det er ikke vanskelig å forestille seg at noen har forsynt seg med verdisaker i den perioden. Skjønnsmessig anslår nemnda tapet til 2.000 kroner, en sum de anbefaler at Star Tour utbetaler som erstatning til kunden.

Misfornøyd?

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år rundt 300 tvister mellom pakketurister og reiseoperatører. Mange av klagene Reklamasjonsnemnda mottar dreier seg om dårlig hotellstandard, men også bortkommet bagasje og forsinkelser er temaer som kommer opp. Gir Reklamasjonsnemnda deg medhold i at reisen du kjøpte ikke holdt mål, kan du få kompensasjon i form av prisavslag. I enkelte tilfeller kan du også få erstatning.

  • Slik klager du
  • Hvilke mangler gir rett til prisavslag og erstatning?

    DinSide Reise plukker hver uke frem ferske beslutninger fra Reklamasjonsnemnda.

    Her finner du eksempler på saker der misfornøyde turister har fått medhold og prisavslag/erstatning:

    Disse sakene er eksempler på at de reisende ikke har fått medhold:

    Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.