Smalt og lekkert - Mitsubishi Regional Jet. Foto: Mitsubishi Aircraft Corporation
Smalt og lekkert - Mitsubishi Regional Jet. Foto: Mitsubishi Aircraft CorporationVis mer

Asia vil utfordre Boeing og Airbus

Kinesisk og japansk flyprodusent satser på det kommersielle flymarkedet.

Det har ikke vært smult farvann for hverken amerikanske Boeing eller europeiske Airbus de siste årene.

De to flyprodusentene dominerer verdensmarkedet, men mens Boeing har hatt mye trøbbel og fått store forsinkelser på ferdigstillelsen av sitt nye Boeing Dreamliner-fly (som forøvrig Norwegian skaffer seg), har Airbus i løpet av de siste ukene måttet tåle mye pepper etter at det har oppstått problemer med flymotorene på kjempejumboen A380.

Så, da er kanskje tiden inne for at noen utfordrere kommer på banen? Og det er de absolutt i ferd med å gjøre.

Både i Kina og Japan satses det nå på å utvikle helt nye fly som skal kunne ta opp kampen om det globalt sterkt voksende flymarkedet.

Kineserne kommer

Slik ser C919-flyet ut. Foto: Comac Vis mer


Commercial Aircraft Corporation of China, Comac, jobber med å utvikle store passasjerfly, og har allerede vist frem flytypen C919 på diverse flymesser. Dette mellomdistanseflyet tar opptil 160 passasjerer, og motorene vil være av typen CFM Leap-X. C919 skal etter planen være klart for levering i 2014, og tar opp konkurransen med Airbus 320 og Boeing 737.

Flere kinesiske flyselskaper har allerede bestilt denne flytypen, skal vi tro Flightglobal.com. Kinas innenriksmarked vokser sterkt, så det er ikke uten grunn at landet nå satser på egenproduserte fly. Det forventes en årlig vekst på nesten åtte prosent frem til 2029. Comac forventer å få solgt rundt 2000 C919-fly i løpet av de neste tyve årene. I tillegg holder Comac på å utvikle flytypen ARJ21, som tar opptil 70 passasjerer.

Se en bildespesial av C919 hos Sydney Morning Herald.

Mitsubishi på banen

I Japan utvikles Mitsubishi Regional Jet av Mitsubishi Aircraft Corporation. Dette kortdistanseflyet er det første kommersielle japanske flyet som utvikles siden midten av 70-tallet. Planen er å få det i trafikk i 2014.

Mitsubishi Regional Jet skal være revolusjonerende mht. miljøvennlig teknologi. Motorene av typen Pratt & Whitney PurePower skal være de mest effektive flymotorene på markedet, og bruker 20 prosent mindre drivstoff enn andre motorer. Utslippene av farlige stoffer er mindre, og flyet skal være svært stillegående i take off.

For passasjerene lover Mitsubishi en mer behagelig flyreise med bedre plass og større bagasjehyller, blant annet. All Nippon Airways har allerede bestilt 15 av flyet, og har opsjon på ytterligere 10. Les mer om flyet på mrj-japan.com.