Drømmescenariet om bord? Foto: Alloverpress
Drømmescenariet om bord? Foto: AlloverpressVis mer

airBaltic vil matche passasjerene

Kisten-Giftekniv i lufta? Lanserer SeatBuddy for å gjøre flyturen hyggeligere.

Noen gang irritert deg over nabopassasjerer på flyet? Han som vil skravle mens du vil sove, eller ungene som kontinuerlig sparker i stolryggen din? Dette vil flere flyselskaper nå gjøre noe med.

Det siste tilbudet vi har sett på området, lanseres nå av airBaltic. Det kaller tjenesten SeatBuddy, og formålet er å plassere passasjerer sammen med andre som har like interesser eller reisehumør, som de skriver i pressemeldingen.

Gratistjeneste med registrering

Registrerer du deg på flyselskapets SeatBuddy-tjeneste, skal målet være at du blir plassert i nærheten av andre som har angitt samme interesser. Du kan koble deg opp mot Facebook, men kan også velge å la det være. Noen trinn inn i registreringsprosessen kan du angi interesser innenfor følgende områder:

Reisehumør:

  • Forretningsprat
  • Småprat
  • Arbeider underveis
  • Hvile underveis

Ideal-nabo i flysetet:

  • Samme generasjon
  • Snakker samme språk
  • Arbeider i samme bransje
  • Har lignende utdanning
  • Har lignende interesser
  • Kommer fra lignende kulturell bakgrunn

Første avgang der passasjerer skal matches etter interesser og ønsker, skal etter planen gå i slutten av juni. Foto: airBaltic Vis mer


Matpreferanser og spesielle behov/ønsker:
Detaljerte preferanser omkring mat og reisebehov kan også angis. Eksempelvis vegetarianer, kosher etc., samt om man reiser med barn, ønsker seg midtgangsete etc.

Første avgang med "smarte seteplasseringer" skal etter planen gå i slutten av juni.

Fly langt? Velg dette flysetet

Ikke først

airBaltic er imidlertid ikke først ute med å koble sammen likesinnede flypassasjerer. I vinter lanserte KLM ideen om tjenesten Meet&Seat der passasjerer som reiser alene kan koble seg sammen med andre. Dette skal skje etter eget valg ved å la reisende sjekke hverandres profiler før avreise. På dette punktet skiller de to tjenestene seg fra hverandre.

Nektet å sitte ved nødutgang: Ryanairs passasjerer er ikke som andre flyreisende ...

Ryanair mener de er et datingbyrå - også

Ryanair har tidligere avslørt til DinSide at de ofte får spørsmål om ting som ikke har så mye å gjøre med selve flyselskapet å gjøre.

– Vi er et flyselskap på fulltid og 50 prosent dating-byrå, uttalte Stephen Mcnamara, kommunikasjonsdirektør i Ryanair, i den forbindelse.

Det er, ifølge Mcnamara, ikke sjelden at Ryanair får forespørsler om å spore opp passasjerer for andre.

– Svært ofte får vi brev fra noen som forteller at "Hei. Jeg var på det og det flyet på plass nummer xx, og ved siden av meg satt det en kjempefin jente. Kan dere skaffe meg telefonnummeret hennes?", kunne Caroline Green, Ryanairs kundeansvarlig, fortelle.

Green forteller at det kommer veldig an på brevet om de gjør det eller ikke, og at de aldri deler ut informasjon om passasjerene om ikke vedkommende tillater det.