<b>MER DREAMLINER TIL EUROPA:</b> Nylig bestilte Air France-KLM 25 eksemplarer av Boeing 787-9 Dreamliner. Foto: Capital Photos (for KLM)
MER DREAMLINER TIL EUROPA: Nylig bestilte Air France-KLM 25 eksemplarer av Boeing 787-9 Dreamliner. Foto: Capital Photos (for KLM)Vis mer

Air France-KLM har bestilt 25 nye Dreamliner-fly

Det hollandske flyselskapet gjør som Norwegian.

Sjansene for at du får fly med et Dreamliner-fly i fremtiden øker stadig. Nylig bestilte Air France-KLM 25 eksemplarer av Boeing 787-9 Dreamliner. Dermed har Boeing totalt 860 ordrer på de to Dreamliner-modellene sine, 787-8 og 787-9, ifølge check-in.dk

Sist måned offentligjorde den amerikanske flyprodusenten Boeing at de hadde mottatt en bestilling på ytterligere 25 av Boeings 787-9 Dreamliner fly. Kunden var først oppført som ukjent i ordreboken, men nå som bestillingen er godkjent, bekrefter Boeing at det var Air France-KLM som stod på listen.

Norwegian lokker med Dreamliner og billige priser: Tur/retur New York for 2.000 kroner

59 flyselskap har bestilt

Planen er at noen av de 25 nye Dreamlinerne også skal erstatte noen av Air France-KLM sine gamle fly.

Det er i alt 59 flyselskaper fra hele verden som har bestilt Dreamlinere. Boeing har nå 305 bestillinger av sin 787-9 modell og ytterligere 555 eksemplarer av 787-8 modellen, noe som totalt utgjør totalt 860 ordrer.

Den første versjonen av Dreamliner, var Boeing 787-8 modellen. Det aller første flyet ble levert i september 2011 til japanske All Nippon Airways (ANA), ifølge danske chek-in.

Les også: Se SAS og Norwegians nye fly

Norwegian venter seks Dreamlinere

I løpet av 2012 venter Norwegian 13 fabrikknye Boeing 737-800-fly. Tidligere i fjor bestilte Norwegian også ytterligere tre langdistansefly av typen 787-8 Dreamliner. Bjørn Kjos og co skal etter planen ha minst seks av denne flytypen innen 2013.

– Dreamlineren vil redusere selskapets kostnader betydelig og vil gi oss muligheten til å tilby reiser til meget gode priser, samtidig som flytypen vil være et sterkt konkurransefortrinn med tanke på drivstoffutgifter. Ikke minst er Dreamliner det mest miljøvennlige alternativet som er mulig å anskaffe, med 20 prosent mindre utslipp enn sammenlignbare flytyper, uttalte Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian, i mai i fjor.

Artikkelen fortsetter under bildet

DRØMMER'N: Slik ser Norwegians kommende Dreamliner ut. Det blir altså en Dreamliner med Sonja Henie på halen. Foto: Norwegian Vis mer

Se bilde av Norwegians Dreamliner her:

Norwegians aller første 787-8 Dreamliner er ventet ved årsskiftet, og planen er å satse på direktefly til New York og Bangkok. De første Dreamliner-billettene legges ut for salg etter sommerferien.

– Det skal være veldig billig å fly langt med Dreamlinerne våre! Vi kommer til å ta 2.000 kroner for Oslo - New York tur/retur, mens andre tilbyr 4.000 kroner, fortalte Kjos under Reiselivsmessen på Fornebu, fredag 13. januar.

I fjor var Dreamliner på jomfrutur mellom Tokyo og Hong Kong, og Norwegian håper at den snart vil besøke Norge også.