<B>REN LUKSUS:</B> Både Emirates og Singapore Airlines tilbyr luksusopplevelser på deres Airbus A380 som du knapt har sett før.
REN LUKSUS: Både Emirates og Singapore Airlines tilbyr luksusopplevelser på deres Airbus A380 som du knapt har sett før.Vis mer

A380 vs. A380

Både Singapore Airlines og Emirates har gigantiske A380 i sin flyflåte. Førsteklassereiser blir aldri det samme igjen.

Da den franske flyprodusenten Airbus satt med blyanter, linjaler og viskelær for å tegne de første skissene til det som skulle bli verdens desidert største passasjerfly, A380, hadde de forhåpentligvis ingen anelse om hvor trang fødselen skulle bli.

Etter å ha vært gjennom en rekke prøvelser av både teknisk og økonomisk art, ble den første A380en etter mange og lange forsinkelser endelig overlevert til Singapore Airlines den 17. oktober 2007.

I dag har Singapore Airlines ti A380 i stallen sin, mens de tre andre flyselskapene som benytter seg av denne flytypen - Emirates, Qantas og Air France - så langt har mottatt henholdsvis åtte, seks og ett eksemplar.

Av disse fire selskapene er det utvilsomt de to første som står for den mest ekstravagante luksusen. Så hva får du hvis du betaler ut av nesen hos enten Singapore Airlines eller Emirates?

Du får sannsynligvis den beste komforten og den mest vanvittige utstyrslista det er mulig å oppdrive i internasjonal luftfart. Her er en liten oversikt.

Singapore Airlines

ROMSLIG: Her ser du litt, men ikke alt, av Singapore Airlines Suite. Vis mer

  • Singapore Airlines Suite er det dyreste og mest eksklusive reisetilbudet; består av en lukket, privat lugar med seng, de "største (fly)setene noensinne" (skinnsetene er altså adskilt fra senga), klesskap og skyvedør
  • Suitene har kontorfasiliteter (USB-porter, vanlig strøm, hodetelefonuttak og så videre) for de som ønsker å jobbe underveis, mens en 23" LCD-skjerm sørger for
    underholdningen når arbeidsøkten er over
  • Passasjerer kan velge mellom Dom Perignon og Krug champagne hvis TV eller underholdningstilbudet ikke er nok i seg selv, mens et eget panel med vineksperter plukker ut dyr og eksklusiv vin til hver reise; også matmenyen er satt sammen av et "kulinarisk panel", som blant annet inkluderer kjeftesmella Gordon Ramsay
  • Luksussuitene har eget bad med Hollywood-speil i fullskala
  • Designerpyjamaser fra Givenchy følger med på kjøpet når du booker en tur i Singapore Airlines Suite
  • Toalettsaker fra det eksklusive, italienske motehuset Ferragao er også inkludert i pakken
  • Det finnes bare 12 slike luksussuiter i hver A380
  • Singapore Airlines brukte rundt fem år på å designe luksussuitene

ROMSLIG: Her ser du litt, men ikke alt, av Singapore Airlines Suite.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien)

Emirates

LITT VEGAS: Fargevalget hos Emirates ville ikke vært helt fremmed i en viss, amerikansk kasinoby. Vis mer

  • Førsteklassebillettene til arabiske Emirates gir samme privatlivet som tilbudet til Singapore Airlines; de såkalte "private suitene" har elektrisk skyvedør, minibar, lys som kan dempes, skinnseter med massasjesystem, toalettbord og garderobe
  • Det kan se ut som 23" er standardstørrelsen for TVer i luksussuiter, ettersom det også er hva du får hos Emirates
  • Reiser du med førsteklasse er ikke sete og seng skilt fra hverandre, slik som hos
    Singapore Airlines; seng får du først når du legger ned setet
  • Savner du menneskelig kontakt kan du bli enig med vedkommende som sitter på andre siden av suiten din om å senke midtskilleveggen
  • Den mest banebrytende delen av Emirates' førsteklassetilbud finner du i øverste etasje, der det for første gang i flyhistorien er installert to dusjer som altså bare disponeres av passasjerene
  • Førsteklassepassasjerer har tilgang til fellesområde med bar og oppholdsrom i form av "First Class Social Area", i tillegg til at de kan dele lounge med

LITT VEGAS: Fargevalget hos Emirates ville ikke vært helt fremmed i en viss, amerikansk kasinoby.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien)

Billig fornøyelse? Nei.

Det sier seg selv at en førsteklassetur i verdens største passasjerfly ikke er ment for de av oss som jobber på gølvet. Det koster langt mer enn skjorta, uansett om du velger Emirates eller Singapore Airlines' eksklusive turer med A380.

Et søk på en førsteklassetur mellom London - Dubai, som er én av de åtte rutene hvor Emirates benytter A380, gir oss en prislapp på rundt 34.000 kroner.

Et søk på Singapore - London i mai, to av seks destinasjoner der Singapore Airlines bruker A380, ga oss en totalpris på nesten 80.000 kroner for tur/retur i luksussuiten.

Så langt har altså Airbus levert ti A380 til Singapore Airlines av 19 bestilte eksemplar, mens de har forsynt Emirates med åtte modeller av en bestilling på totalt 58(!).

Sjekk videoen under for en førstehånds dokumentasjon fra et ikke spesielt sympatisk par av nøyaktig hvor luksuriøs og, ifølge dem selv, "dekadent" en førsteklassetur med Emirates kan være.