<b>BLA BLA BLA:</b> Det er lite populært å ringe fra lufta, skal vi tro Skyscanners nye undersøkelse.  Foto: Per Ervland
BLA BLA BLA: Det er lite populært å ringe fra lufta, skal vi tro Skyscanners nye undersøkelse. Foto: Per ErvlandVis mer

9 av 10 er mot mobil på fly

De fleste ønsker å unngå masete flypassasjerer som ringer i luften.

Vi er supertilgjengelige. Mobiltelefonen er med oss over alt, med få unntak. I november i fjor gjorde Norwegian det også mulig for flypassasjerer å ringe fra luften da de lanserte ringetjenesten SkyCall.

Men nå viser en undersøkelse fra pristjenesten Skyscanner at de færreste liker at man kan ringe fra luften.

Skyscanner har spurt 1.000 av sine brukere om de synes det skal være lov å bruke mobiltelefonen om bord. Her svarer 86 prosent nei, fordi de synes det er irriterende å høre på andre folks samtaler.

48 prosent svarte at de ville sende tekstmeldinger, 35 prosent ville surfe på nettet, mens 10 prosent svarte at de ville sende epost. Bare seks prosent svarte at de ville ringe.

Test: Norwegians ringetjeneste SkyCall

Få som ringer om bord

Resultatene kommer i lys av at flyselskapet Virgin Atlantic nylig fortalte at de ville bli det første britiske selskapet som tillater mobilsamtaler om bord. Det er ruten mellom London og New York som er først ut. Samtalene vil koste ett pund i minuttet, altså 9.50 kroner.

Hva synes du om å ringe på fly? (Avsluttet)
Dårlig. Jeg vil ha fred på flyet!(78%) 1381
Bryr meg ikke(12%) 219
Bra, jeg liker å være tilgjengelig(9%) 160
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


8. februar i fjor lanserte Norwegian bredbånd på flyene sine, og holder fortsatt på å installere WiFi. I dag tilbyr Norwegian gratis Internett på 46 av 64 fly.

– De fleste bruker mobilen til å surfe om bord på vårt trådløse nett, og vi ser at Facebook og de største redaksjonelle nettstedene er mest populære, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til DinSide.

Sandaker-Nielsen i Norwegian sier de er fornøyd med mottakelsen av sin ringetjeneste, men at det er få som ringer om bord.

– Om lag 40.000 har lastet ned vår applikasjon, Sky Call, som er spesiallaget til bruk i fly. Fremdeles er det slik at relativt få passasjerer faktisk ringer om bord, men vi opplever at mange ønsker å ha muligheten til å ringe dersom de ønsker det. Vi er opptatt av å gi våre passasjerer valgmuligheten, og derfor kommer vi til å jobbe videre med å utvikle vårt ringetilbud om bord, opplyser Sandaker-Nielsen.

Les også: Vil bøtelegge mobilbrukere på fly

SAS hadde og får telefoni om bord

Allerede i oktober 1995 kunne SAS tilby telefoni om bord. Totalt ble det installert 10.000 telefoner i 150 fly, noe som den gang dekket hele SAS' flåte. JetPhone-telefonen satt inne i armlenet, og ved å trykke på en knapp, spratt telefonen frem. Betalingen skjedde ved hjelp av kredittkort som ble dradd gjennom en leser på selve apparatet.

Det var heller ikke spesielt billig å ringe fra flyet. Samtalene kostet 34,6 kroner per minutt, noe som tilsvarer omtrent 48 kroner nå i 2011, ifølge SSB. Telefonene var i drift frem til 2007.

Men hvorfor forsvant det, egentlig?

– Teknologien innenfor dette området har jo vært, og er, i rivende utvikling. Forventningen til at det skal være teknisk god kvalitet også i luften er stigende. Dette var med i betraktningen som førte til et opphør av tilbudet i 2007, samt at kvalitetsvurderingene er helt sentrale når det gjelder vårt valg av leverandør og system nå for det vi skal ha i flyene kommende år, har Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, tidligere uttalt til DinSide.

Tidligere i år startet SAS å installere WiFi på flyene sine, og de tilbyr også en ny telefonløsning. Hvor mange SAS-fly som har WiFi per i dag er ikke kjent.

GAMMELT NYTT: Fra 1995 til 2007 kunne du ringe om bord i SAS-fly. Nå er snart tjenesten tilbake, men helt lik blir den nok ikke. Foto: SAS
Foto: SAS
Foto: SAS
Foto: SAS
Foto: SAS

Se bilder av gamle JetPhone