64 togstasjoner skal opp til vurdering: Nedleggelse, sammenslåinger, tilbringertjeneste eller andre løsninger skal vurderes. Bilde fra Dovrebanen, hvor Kongsvoll stasjon er en av stasjonene som skal vurderes. Foto: Leif J. Olestad/NSB
64 togstasjoner skal opp til vurdering: Nedleggelse, sammenslåinger, tilbringertjeneste eller andre løsninger skal vurderes. Bilde fra Dovrebanen, hvor Kongsvoll stasjon er en av stasjonene som skal vurderes. Foto: Leif J. Olestad/NSBVis mer

64 stasjoner risikerer nedleggelse

Kan det ramme deg?

64 togstasjoner i Norge tilfredsstiller ikke kravene til at plattformene skal dekke hele togets lengde. Nedleggelse, sammenslåing og tilbringertjenester er noen av løsningene som skal vurderes.

- I løpet av de nærmeste årene skal det brukes store beløp på modernisering og oppgradering av stasjoner og holdeplasser i jernbanenettet. Jernbaneverket er i full gang med plattformforlengelser og oppgraderinger, men det kan også bli nødvendig å drøfte nytteverdien i forhold til kostnadene for oppgradering ved en del mindre stasjoner – det vil si stasjoner med mindre enn 10 – 15.000 reisende pr år, eller 45 – 68 reisende per dag, forteller informasjonsdirektør Ann-Kristin Endal i Jernbaneverket til DinSide.no

Femretters og tog i teak: Noe annet enn NSB

Hva synes du om togtilbudet i Norge? Del dine meninger med andre i debattforumet nedenfor.

Plattformene er for små

Økte toglengder har medført at til sammen mer enn 150 plattformer må forlenges. Nye forskriftskrav tilsier at plattformene må dekke hele lengden til de togene som stopper der. I løpet av 2009 blir 18 plattformer forlenget i samsvar med pålegg fra Statens jernbanetilsyn. Hva som kommer til å skje med de drøyt 60 stasjonene med få reisende, er uvisst.

KOMMENTAR: Forbanna kollektivtrafikk

Din mening

Er du fornøyd med togtilbudet i Norge? (Avsluttet)
Nei(82%)
Ja(13%)
Vet ikke(4%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Det kan være små steder der potensialet for økt trafikk er til stede og det kan være små steder der vi heller bør vurdere nedleggelse. Vi kan også tenke oss andre løsninger som å slå sammen flere små holdeplasser til et nytt knutepunkt innenfor et område, eller vurdere tilbringertjeneste til nærmeste større stasjon. Uansett vil vi måtte vurdere hver stasjon for seg fordi ingen steder er like, sier direktør for marked og kommunikasjon i Jernbaneverket, Svein Horrisland, i en pressemelding.

Nedenfor kan du se listen med de 64 togstasjonene, hvis eksistens skal opp til vurdering.

- Jernbaneverket planlegger å bruke 680 millioner kroner på ombygging og oppgradering av plattformer og stasjoner fram til 2019. Da er det svært viktig at vi bruker pengene slik at nytten blir størst mulig for samfunnet, fortsetter Horrisland.

KOMMENTAR: - Lyntog er tingen, ikke feig ut nå

Ikke besluttet ennå

Informasjonsdirektør Endal i Jernbaneverket understreker at det ikke på nåværende tidspunkt er besluttet at de 64 stasjonene det gjelder skal legges ned. Men de involverte partene, NSB og fylkeskommunene, må vurdere hva som skal skje med de gjeldende togstasjonene.

- Det er 64 stasjoner hvor vi må vurdere tiltak og eventuelt hva slags tiltak, det er det vi ønsker dialog om, sier Endal til DinSide.no. Men dette må besluttes i samarbeide med kommunene, vi må se på hva som er hensiktsmessig for hver stasjon. Men det er ingen som har gått ut og besluttet at disse stasjonene skal nedlegges, det kan ikke Jernbaneverket gjøre. Men vi har et ansvar for å få opp dialogen mellom partene, sier informasjonsdirektør Endal i Jernbaneverket.

Hva synes du om togtilbudet i Norge? Del dine meninger med andre i debattforumet nedenfor.

Alle de gjeldende togstasjonene har dispensasjon til drift ennå en tid, så endringer her vil ikke komme umiddelbart. I tabellen kan du se hvor lenge de ulike togstasjonene kan drive på dispensasjon, og dermed når en ny løsning må være klar.

Nedenfor kan du se listen med de 64 togstasjonene, hvis eksistens skal opp til vurdering:

Disse skal vurderes (Dette er de 64 togstasjonene med 10.000-15.000 reisende per år, hvis eksistensgrunnlag nå skal vurderes av NSB, Jernbaneverket og fylkeskommunene. Løsninger som foreslås er blant annet nedleggelse, sammenslåing eller tilbringertjeneste. Alle disse stasjonene har dispensasjon til drift ennå en tid, Frist forteller når denne dispensasjonen går ut og en ny løsning må være på plass.)
StasjonBaneFrist
DrømtorpØstfoldbanens østre linje2012
LangnesØstfoldbanens østre linje2012
DarbuSørlandsbanen2012
NodelandSørlandsbanen2012
MarnardalSørlandsbanen2012
VierenBergensbanen2012
LjosanbotnBergensbanen2012
EggjareidBergensbanen2012
VolliBergensbanen2012
SkipleBergensbanen2012
ØyflatenBergensbanen2012
UrdlandBergensbanen2012
GjerdåkerBergensbanen2012
JørnevikBergensbanen2012
SeimsgrendBergensbanen2012
BogegrendBergensbanen2012
TakvamBergensbanen2012
BlomhellerFlåmsbana2012
DalsbotnFlåmsbana2012
BellingmoRørosbanen2012
ValnesfjordNordlandsbanen2012
SøsterbekkOfotbanen2012
SlituØstfoldbanens østre linje2015
Flaten,Arendalsbanen2015
Bøylestad,Arendalsbanen2015
BråstadArendalsbanen2015
HallingskeidBergensbanen2015
UpseteBergensbanen2015
KløveBergensbanen2015
KongsvollDovrebanen2015
EvenstadRørosbanen2015
OsRørosbanen2015
JørstadNordlandsbanen2015
HarranNordlandsbanen2015
DunderlandNordlandsbanen2015
LønsdalNordlandsbanen2015
KatteratOfotbanen2015
BjørnfjellOfotbanen2015
LangliØstfoldbanens østre linje2019
SanderKongsvingerbanen2019
KjoseVestfoldbanen2019
EikenesVestfoldbanen2019
OklungenVestfoldbanen2019
SkollenborgSørlandsbanen2019
BrelandSørlandsbanen2019
AudnedalSørlandsbanen2019
FlåBergensbanen2019
YgreBergensbanen2019
LundenFlåmsbana2019
HåreinaFlåmsbana2019
BerekvamFlåmsbana2019
ReinungaFlåmsbana2019
SelsbakkDovrebanen2019
ReitanRørosbanen2019
ÅlenRørosbanen2019
LangleteRørosbanen2019
RognesRørosbanen2019
SnåsaNordlandsbanen2019
LassemoenNordlandsbanen2019
NamskoganNordlandsbanen2019
MajavatnNordlandsbanen2019
SvenningdalNordlandsbanen2019
RøklandNordlandsbanen2019
RombakkOfotbanen2019
Kilde: Jernbaneverket