<b>RISIKOSPORT: </B>Du leverer fra deg bagasjen på vei ut av landet, og plukker den opp når du lander. Hvordan det da ser ut, eller om den i det hele tatt kommer, er opp til en rekke mer eller mindre tilfeldige variabler. Foto: NTB SCANPIX
RISIKOSPORT: Du leverer fra deg bagasjen på vei ut av landet, og plukker den opp når du lander. Hvordan det da ser ut, eller om den i det hele tatt kommer, er opp til en rekke mer eller mindre tilfeldige variabler. Foto: NTB SCANPIXVis mer

5 nordmenn som nekta å gi seg og vant over flyselskapet

Alle fikk problemer med bagasjen. Og alle ble skuffa over hjelpa de fikk.

Hver tiende nordmann vet ikke at man har krav på kompensasjon fra flyselskapet ved forsinkelser over tre timer. Det viser en fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet.

- Det er ikke bra. Det betyr at flypassasjerene kan miste et måltid de har rett på, eller erstatning, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Videre sier én av tre at de tviler på at de uoppfordret får det de har krav på av flyselskapet.

Og det gjør de nok klokt i: Klager på flyselskap er noe av det Forbrukerrådet får flest henvendelser om.

- Hjelper det ikke å klage til flyselskapet, kan du klage til Transportklagenemnda for fly, råder Skogly.

Og det er ikke bare forsinkelser som kan utløse rettigheter: Også ved bagasjeproblemer kan du få krav på kompensasjon. Vi har sett på fem passasjerer som i år har vunnet i Transportklagenemnda, etter at bagasjeklagen først ble avvist av flyselskapet.

LES OGSÅ: Hva har du krav på fra flyselskapet? Finn det ut superenkelt med denne kalkulatoren!

ØDELAGT: Barnevogner må pakkes bedre, mente flyselskapet. Foto: FOTOLIA / NTB SCANPIX Vis mer


Ødelagt barnevogn

En barnevogn verdt 7.499 kroner ble ødelagt på vei fra Bodø til Stavanger via Oslo.

  • Flyselskapet mener: Å pakke inn barnevogner med plast er ikke nok. Plasten skal bare beskytte annen bagasje mot søl fra hjulene; vognen må pakkes i hard emballasje. Kunden har derfor skylda selv.
  • Nemnda mener: Etter flere klager på ødelagte barnevogner har de bestemt at dette skal erstattes, selv når den bare er pakket i plast.
  • Resultat: 7.499 kroner skal erstattes.
LES OGSÅ: Nå kan du velge mellom å klage på flyreisen helt gratis, eller betale heftige gebyrer

BORTE VEKK: De venta og venta, men bagen kom aldri. Foto: AGE / NTB SCANPIX Vis mer


Forsvunnet bag

Bag med eiendelene til to reisende for totalt 25.205 forsvunnet på vei fra Oslo til Kreta. Toalettsaker og klær for 1.415 kroner måtte kjøpes.

  • Flyselskapet mener: Har betalt ut omlag 11.500 kroner for tapt bagasje for én passasjer og halvparten av utgiftene for innkjøpte klær og toalettsaker. Mener dette er i tråd med reglene, og vil ikke betale mer.
  • Nemnda mener: Maksgrensa for utbetaling er nå 1.131 SDR (13.035 kroner) per passasjer, som betyr at den ene reisende må få hele maksbeløpet og den andre få erstatta hele sitt tap på 3.065 kroner. Erstatningen for utgiftene kan ikke halveres, og må derfor betales fullt ut.
  • Resultat: Ytterliggere 3.930 kroner må erstattes, totalt omlag 15.430 kroner.
LES OGSÅ: Dette skal du gjøre når bagasjen forsvinner

SKULLE DØMME: Mannen skulle være dommer i svømme-EM, og måtte derfor kjøpe inn kostbart utstyr. Foto: IMAGESOURCE / NTB SCANPIX Vis mer


Forsinka svømmedommer

Bagasje åtte dager forsinka på vei fra Oslo til Berlin. Den reisende skulle være dommer i svømme-EM, og måtte kjøpe nye dommerantrekk i tillegg til toalettsaker og andre nødvendige artikler. Totale utgifter skal ha vært 9.000 kroner.

  • Flyselskapet mener:Flyselskapet har ikke uttalt seg til hverken klager eller nemnda.
  • Nemnda mener: Viser til Montrealkonvensjonen artikkel 19 og mener flyselskapet må ersatte alle utgifter for den forsinkede bagasjen .
  • Resultat: 9.000 kroner skal erstattes.
LES OGSÅ: 6 ting du ikke bør pakke i kofferten

IKKE TUNG NOK: Flyselskapet mente de kunne bestemme erstatning ut fra vekt. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


For lett bagasje

På vei fra Warszawa til Oslo forsvant bagasje med verdier for 18.000 kroner.

  • Flyselskapet mener: Utbetaler bare maksgrensa for tapt bagasje om den veier over 60 kilo, mens denne bare veide 27 kilo. Vil derfor bare erstatte 5.900 kroner.
  • Nemnda mener: Flyselskaper kan ikke begrense erstatning etter bagasjens vekt, og må derfor erstatte maksbeløpet
  • Resultat: 13.000 kroner skal erstattes.
LES OGSÅ: Dine rettigheter ved forsinka bagasje

SKADA: Kofferten hadde fått hard medfart, og må erstattes. Foto: PIXTAL / NTB SCANPIX Vis mer


Skadet koffert

Glidlås på koffert ødelagt etter flytur fra København til Sandefjord.

  • Flyselskapet mener: Erstatter ikke slitasjeskader som riper, bulker eller skader på glidlås. Passasjeren sa dessuten ikke fra umiddelbart, men med en e-post etter han kom hjem.
  • Nemnda mener: Flyselskaper er ansvarlig for skadet bagasje med mindre passasjeren har skylda selv. Passasjeren bør si fra med én gang, men det er likevel sannsynlig at flyselskapet stod for skaden
  • Resultat: Flyselskapet skal erstatte tapet til klager, uten at dette spesifiseres nærmere.
Vedtakene er ikke bindende, men de fleste blir likevel fulgt. Gjør ikke flyselskapet som nemnda sier, skal de bli hengt ut på nemndas nettsider.

LES OGSÅ: Frastjålet noe på ferie? Her er hva reiseforsikringen krever for at du skal få erstatning