25 av 27 SAS-fly hadde feil

25 av SAS' 27 Dash-fly fløy med rustne landingsunderstell.

Alle SAS' Dash-fly av samme type som måtte nødlande i Aalborg og Vilnius ble sjekket av Skandinavisk Tilsynskontor.

23 av dem hadde like store rustskader som flyene som måtte nødlande.

Ifølge Helge Torp ved Skandinavisk Tilsynskontor, er SAS' Dash-fly omtrent like gamle, rundt seks år gamle. Men rustskadenes omfang varierte fra fly til fly.

Grunnen til at rusten ikke ble oppdaget før, er at den delen hvor den befant seg, ikke var gjenstand for inspeksjon. Det er den fra nå av.

Produsenten Bombardier har anbefalt at den rustskadde delen skal repareres, men Skandinavisk Tilsynskontor pålegger i stedet SAS å bytte delen ut. Bolten skal uansett byttes ut etter 500-1.000 landinger, så derfor mener tilsynet at SAS like gjerne kan gjøre det nå.

Kilde: epn.dk