<b>FORSVINNER: </B>Zalo Ultra-flaska med «Mer kraft i hver dråpe» skal forsvinne fra butikkhyllene, etter påstander om lovbrudd.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FORSVINNER: Zalo Ultra-flaska med «Mer kraft i hver dråpe» skal forsvinne fra butikkhyllene, etter påstander om lovbrudd. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Zalo har i ni år hevdet å ha «enda mer kraft i hver dråpe»

Nå mener utvalg slagordet er ulovlig, og Lilleborg endrer flaska.

Siden 1951 har Zalo vært en av Norges mest kjente varemerker, og «Én dråpe er nok» ett av Norges mest kjente slagord.

I forlengelsen av dette fikk Zalo-flaska i 1998 påskriften «Mer kraft i hver dråpe», før den i 2006 påstod å ha «Enda mer kraft i hver dråpe». Begge ganger etter forbedringer i oppskriften.

Men er det greit å fortsatt påstå at Zalo Ultra er enda kraftigere, ni år etter sist endring, og uten å spesifisere hva den er bedre enn?

- Nei! mener Næringslivets Konkurranseutvalg, og oppvasksåpa skal nå endres.

LES OGSÅ: Hva betyr ingrediensene i såpe? Latinske navn kan skjule alt fra bordsalt til E-stoffer!

YES ut mot Zalo

Det er Procter & Gamble Sverige AB (P&G) som har klaget inn Lilleborg. Lilleborg produserer Zalo Ultra, mens P&G forsøker å få nykommeren YES inn på norske kjøkkenbenker.

«Påstanden innebærer at Zalo Ultra fremstår som mer effektiv eller drøyere enn andre produkter på markedet. Dette er villedende og uriktig informasjon, da det ikke er faktisk belegg for å påstå at Zalo Ultra er bedre enn for eksempel P&Gs konkurrerende produkt YES» forteller P&G i Konkurranseutvalgets uttalelse.


At Zalo er bedre enn før, er heller ikke godt nok, mener såpemakeren: Ingenting har skjedd på ni år, og ingen husker hvordan Zalo var i 2006.

- Vi følger med på påstander fra konkurrentene våre for å forsikre oss om at de er riktige, og ikke villeder forbrukerne. I tilfeller hvor vi mener påstandene villeder, kan vi utfordre dem, skriver Karen Adamson-Lloyd i P&G sitt pressekontor til Dinside.

LES OGSÅ: Dansker raser mot Mills' «danske» leverpostei

Ni år gammel grunn

Lilleborg mener Zalo-flaska bare hevder at Zalo er mer effektiv enn tidligere, ikke hvordan det står til med konkurrentene.

«Det er ingenting ved ordlyden som peker på tredjeparter. Det er adgang til å omtale egne produkters egenskaper uten at dette skal oppfattes som sammenliknende reklame» forteller Lilleborg i uttalelsen, og mener slagordet har blitt en naturlig del av flaska.

- Bakgrunnen for slagordet var at Zalo ble betydelig effektivisert for ni år siden, understreker kommunikasjonssjef Anne Gjemdal i Lilleborg overfor Dinside.

LES OGSÅ: Visste du at Zalo også kan brukes til å se om veden er tørr?

BLIR OPPVASK: Kommunikasjonssjef Anne Gjemdal i Lilleborg sier flaskene skal endres. Foto: LILLEBORG Vis mer


Gått ut på dato

Konkurranseutvalget synes ikke Zalo-flaska virker å sammenlikne seg med konkurrenter, blant annet fordi Zalos forrige slagord var «Mer kraft i hver dråpe».

Men: De synes slagordet har gått ut på dato, da det er ni år siden Zalo sist fikk mer futt. Utvalget synes derfor det ikke lenger er «relevant og redelig» å skryte av kraftøkningen.

«Konkurranseutvalgets syn er derfor at påstanden "Enda mer kraft i hver dråpe" er i strid med markedsføringsloven §26 om villedende forretningsmetoder» skriver utvalget.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt bananfluer med Zalo

Ny flaske på vei

- Dette tok Lilleborg til etterretning, og har nå trykket opp nye etiketter med kun det opprinnelige slagordet «en dråpe er nok», forteller Gjemdal i Zalo-produsenten.

Burde Zalo endre slagordet? (Avsluttet)
Zalo kan si hva de vil for min del(53%) 1466
Ja(33%) 907
Nei(14%) 393
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


«Enda mer kraft»-slagordet fra 2006, med røtter tilbake til 1998, skal altså skrotes.

Dette er ikke noe Lilleborg , da Konkurranseutvalgets uttalelser ikke er bindende, men de fleste følger dem likevel. Uttalelsene vil nemlig veie tungt om klager tar saken videre, noe P&G ikke vil svare på om de hadde tenkt til i dette tilfellet.

- Produkter med den nye etiketten skal nå være på vei ut i butikk, lover kommunikasjonssjefen.

Forbrukerombudet forteller at de ikke har fått noen klager på Zalo-slagordet.

LES OGSÅ: Coop Extra ut mot Rema 1000 sin «ekstra dyr»-reklame – «brøt loven på helside i VG»