Er en av disse på vei for å spionere på deg? Foto: Colourbox.com
Er en av disse på vei for å spionere på deg? Foto: Colourbox.comVis mer

Yrke: Profesjonell shopper

Hvis du jobber med varehandel, kan noen være på vei til nettopp deg.

Du får sjelden øye på dem, men midt blant andre vanlige kunder går det spesialkunder på oppdrag, på såkalt mystery shopping. De profesjonelle shopperne er utplassert på oppdrag fra senterledere eller butikksjefer som ønsker å måle servicenivået blant sine egne ansatte.

Tjenesten mystery shopping tilbys blant annet av analysebyrået Respons, og den har blitt enda mer etterspurt etter at finanskrisen rullet inn over oss.

- I disse krisetider er det etterspørselen enda større enn før. Nå må kundene våre ta den riktige beslutningen basert på tall og ikke synsing. Vi er inne i en tid hvor det er farligere å ta beslutninger på vegne av magefølelsen, og det er større kamp om pengene til folk, forklarer Lisbeth Mundheim Hofstad, salgssjef i Respons.

Det å gi kundene det lille ekstra er et konkurransefortrinn som varehandelen tar på alvor.

Stå på kravene i butikken! De vet ikke at du har rett.

Lusker rundt i butikkene

Mystery shopping skal gi ledere et arbeidsverktøy slik at de skal kunne forbedre kundeopplevelsene og på sikt øke omsetningen. De hemmelige shopperne reiser rundt i butikker og på kjøpesentre for å kartlegge hvordan det egentlig står til med servicen.

De profesjonelle shopperne til Respons opptrer som helt vanlige kunder i butikken og per telefon. De har et gitt antall kriterier som skal måles, som for eksempel hvor ryddig butikken er og graden av oppmerksomhet fra butikkpersonalet. De går også tilbake til den samme butikken flere ganger slik at en spesiell opplevelse ikke skal overskygge totalinntrykket.

For å sikre en rettferdig vurdering er det også ulike shoppere som oppsøker den samme butikken, og shopperne er personer av begge kjønn og i ulike aldersgrupper.

Lisbeth M. Hofstad er salgssjef i Respons. Vis mer


I løpet av 2008 gjennomførte Respons mystery shopping i cirka 4.500 butikker i Norge, og de har over 700 shoppere fordelt over hele landet.

- Vi kartlegger hvilke områder butikkene gjør det bra på, og på hvilke områder det er forbedringspotensiale. For eksempel er personlig mersalg et område der det ofte er mer å hente, sier Hofstad.

Her var det fantastisk service!

Kåring hvert halvår

Respons gjennomfører også kåringer av beste kjøpesentre og beste butikkjede hvert halvår. Sist var det Oslo City som kom best ut på service i Norge.

Topp 10 kjøpesentre 2008
SenterBeliggenhet
Oslo CityOslo
StrandtorgetLillehammer
TorvbyenFredrikstad
MagasinetDrammen
Sartor StorsenterSotra (Bergen)
Arkaden Skien StorsenterSkien
AMFI MadlaHafrsfjord
AMFI FuturaKristiansund
LietorvetSkien


Topp 5 merkekjeder 2008
 
Vinmonopolet
Interoptik
Esthetique
The Body Shop
Brilleland
Kjedene har minimum 10 målte butikker.