Yoghurtgigant villeder deg

Kritikerne er klare i sin tale.

Du kjenner sikkert til produktene Activia, som skal hjelpe mot treg mage og Actimel, som skal hjelpe med å styrke kroppen. Det er det store franske yoghurtselskapet Danone som står bak disse produktene. Selskapet er også ledende på flaskevann og barnemat.

Nå har markedsføringen av yoghurtproduktet Danonino fått politikere og mateksperter i Danmark til å tenne på alle plugger. Danonino er et produkt som er rettet mot barn. I en TV-reklame fremheves det hvor «naturlig sunt» dette produkter er, fordi det inneholder rødbetsaft i stedet for syntetiske fargestoffer.

Men naturlige fargestoffer er ikke nødvendigvis lik sunnhet, slår kritikerne fast.

- Vi fortjener ikke kritikken, sier ernæringsfysiolog i Danone. Les mer nederst i artikkelen.

Les også: Mange er skeptiske til kunstige tilsetningsstoffer. Nå farges Laban med naturlig planteekstrakt

- Ren løgn!

- Selv om de naturlige tilsetningsstoffene i mange tilfeller er å foretrekke framfor de syntetiske, er det ingen grunn til å sette likhetstegn mellom naturlige tilsetningsstoffer og sunnhet, slik som blant annet Danone gjør i TV-reklamen for Danonino, uttaler forsker og ekspert på fargestoffer Morten Busch Jensen ved Syddansk Universitet, ifølge den danske nyhetstjenesten Borsen.dk.

Han legger til:

- Man må ikke glemme at fargestoffer, naturlige eller syntetiske, er til for å gjøre en matvare mer innbydende. I virkeligheten tilsettes de ofte produkter som i utgangspunktet ikke er sunne.

Sosialdemokratenes Bjarne Lausten kaller det hele for en stor løgn.

- Det er rett og slett en løgn. Man selger et produkt ved å kalle det noe det ikke er, sier han.

Les også: Disse fargestoffene er farlige

Har blitt kritisert tidligere

Camilla Udsen i det danske Forbrugerrådet oppfordrer nå til en politisk diskusjon rundt begrepet «naturlig». Hun ønsker å formulere noen retningslinjer rundt bruken av ordet.

- Virksomheter misbruker at mange vil forbinde naturlighet med noe som er sunt. Det finnes mange eksempler på at dette kan være villedende. En ting er at det er ulovlig, men et annet stort problem er at forbrukerne blir forvirret over hva som er sunt og hva som er usunt.

Ifølge den danske avisen er ikke dette første gang det er rettet et kritisk søkelys på yoghurtgiganten.

I 2009 påsto blant annet Danone at Actimel styrker immunforsvaret, noe de ikke hadde vitenskapelig belegg for å si. I 2005 ble firmaet kritisert for ikke å opplyse korrekt om mengden av sukker i sine produkter. Les mer om dette i Politiken.dk.

Har du orden på E-ene? Sjekk her!

- Fortjener ikke kritikken

Ernæringsfysiolog i Danone, Frida Keane, sier dette om kritikken de har fått:

- Det finnes ikke noe unaturlig med produktene våre. Det er en misforståelse rundt produktene våre og dette ville vi synliggjøre. Vi synes ikke vi fortjener denne kritikken, og vil være transparente. Vi har ikke noe å skjule, sier hun til DinSide Helse.

Hun vil også presisere at:

- Det er viktig å huske i hvilken sammenheng Danonino markedsføres. Vi reklamerer ikke for det som et frokostprodukt, men som et mellommåltid. Derfor kan man ikke sammenlikne det med et frokostprodukt.

Det er forskjell på naturlige farger som må deklareres som fargestoff, og som får et navn eller E-nummer, og naturlige fargekonsentrat uten E-nummer. Karmin (E120) er for eksempel et naturlig fargestoff som fremstilles ved ekstraksjon av ryggskallet på gravide hunnlus, mens rødbetsaft er laget av konsentrat.

Det lykkes ikke DinSide Helse å få kontakt med Danone i går, men de tok kontakt med oss i dag, 28. mai, for å gi en kommentar.