<b>Alt er riktig:  </b>Vi er unge, vi har solbriller, vi har tommelen i været og vi har Facebookprofil, akkurat som far.
Alt er riktig:  Vi er unge, vi har solbriller, vi har tommelen i været og vi har Facebookprofil, akkurat som far.Vis mer

Xito lansert

Har du tre venner det ikke er så farlig med, kan du ringe gratis.

Xito bygger på to idéer som sikkert kan utgjøre fantastiske innsalgsargumenter for halvgamle styremedlemmer som er redd verden er i ferd med å stikke fra dem.

For det første har Xito tenkt å bruke de "sosiale mediene" som Facebook og Twitter til å ta seg av markedsføringen og også store deler av kundestøtten. Tanken er at kundene skal hjelpe hverandre med telefonoppsett og slikt. Gratis, naturligvis.

For det andre vil man benytte den dynamikken som ligger i nettverksmarkedsføring, der folk desperat verver gamle tanter og kormedlemmer til å selge plastesker og planteekstrakter fra Stillehavet.

Tre venner

Selskapet har to abonnementer, "Friends" og "Best Friends". Alle starter som "Friends". Den som har vervet tre abonnenter til Xito, blir "Best Friends". Da ringer man gratis til fastelefoner og mobiltelefoner i Norge. Både startavgift og minuttakst er null. Prisene som sms, mms, og dataoverføring er midt på treet, det samme er samtaler fra utlandet, mens datatrafikk i utlandet er i den dyre enden av et felt som allerede opererer med ågerpriser.

Se også: Slik ringer du helt gratis

Vennene må bruke 100 kroner

Vennene får ikke uten videre ringe gratis når du har vervet dem. De er på prisplanen "Friends", som i seg selv nok er blant landets billigste abonnementer for innenlandssamtaler (om du ringer lite, er nok Ludo Terningkast 6 og Tele2 Sheriff billigere). På denne ringeplanen må de bruke minst 100 kroner måneden.

Her kan man jo verve de Facebookvennene man knapt kjenner. Så lenge de bruker penger, ringer du gratis, ikke bare til disse tre men til alle fasttelefoner og mobiltelefoner i Norge. Om én av de tre én måned skulle falle ned på et forbruk under 100 kroner, forsvinner dine gratissamtaler.

De tre du vervet kan også få gratis samtaler ved å verve tre nye, og så videre. Så sprer det nye selskapet seg som ild i tørt gress, ut over hele landet, via nettverkene og de nye sosiale mediene og alle blir lykkelige, bortsett fra Nadir Nalbant, som blir rik.

Ikke telefonnummer til kundeservice, bare forskuddsbetaling

Kundeservice skal foregå via Facebook og via mail. Det er ikke noe telefonnummer til kundeservice på Xitos sider.

- Nitti prosent av kundehenvendelsene på telefon gjelder regningene, sier pressekontakt Ove Vik i Xito. - Vi sender ikke ut noen regninger. Alt forhåndsbetales med kort på våre nettsider. Dermed vil henvendelser for det meste være av teknisk art. Disse vil besvares på nettet.

Man har ikke gitt noe løfte om behandlingshastighet for slike henvendelser.

Samle og selge videre?

Ingen nybegynner: Nadir Nalbant har startet mange it-selskaper. I Xito har han fått med seg Ove Vik. Vis mer


En forholdsvis vellykket modell i konkurransemarkedene strøm og tele har vært å samle sammen en haug med kunder ved å love veldig lave priser, og så selge dem med hud og hår til en av de store markedsaktørene. Chess ble kjøpt av Netcom, Talkmore ble kjøpt av Telenor, OneCall av Network Norway.

De store teleoperatørene står nemlig i et dilemma: På den ene siden er det nesten hele tiden en enorm overkapasitet i nettet. Driftskostnadene er faste, så det hadde ikke kostet noe å ha noen tusen eller titusen ekstra kunder. Men om man begynner å sette ned prisen for å lokke til seg nye kunder, vil også eksisterende kunder ha lavere priser. Inntektsbortfallet fra de gamle kundene vil bli større enn den nye inntekten fra de nye abonnentene.

Men andre aktører vil tilby lave priser, så de prisfølsomme kundene vil uansett forlate de store operatørene som Netcom og Telenor. Det beste er derfor å tute med de ulvene som er ute, og eie også de selskapene de forsvinner til. Telenor og Netcom vil alltid være tilsnakkelige om du kommer med 50.000 kunder du har samlet i et nytt selskap, selv om disse nesten ikke betaler noen ting.

Er dette forretningsidéen til Xito også?

- Nei, det foreligger ikke noen planer om salg av selskapet, sier Ove Vik.

Se også: Hvorfor bare 160 tegn?