Workout for Dummies

Tålmodighet og treningsdagbok er blant de beste tipsene for deg som skal begynne å trene. Les flere råd her:

Det finnes mange gode tips til nybegynnerne i treningens verden.

Noen av dem finnes i boken til den svenske treningseksperten Katarina Woxnerud. I boken "Klar, ferdig, mosjonér" forteller hun om den vanligste feilen for nybegynnerne: Å miste troen på seg selv.

Mange gode grunner
- Trening får deg til å føle deg mye bedre, i tillegg til at du orker mer. Mosjon gir mer energi enn det koster. Dessuten får du litt tid for deg selv som kan være din egen pause i dagen, forteller Woxnerud til den svenske avisen Aftonbladet.

Hun mener alle nybegynnere bør smøre seg med tålmodighet i begynnelsen.

- Når alt er nytt og uvant vil du oppleve mye motstand. Det er helt naturlig. Og om du innser det, blir det lettere å overleve de forskjellige problemene som kan oppstå. Det viktigste er å ha tålmodighet og gi kroppen tid til å venne seg til et mer aktivt liv, sier Woxnerud.

4 tips for nybegynnere
- Motivasjonen vil gå opp og ned, sånn er det for alle. Men det er viktig at du allikevel kommer igang. Om du kjenner mye motgang skal du være snill med deg selv og tilpasse treningen til dagsformen, forteller den svenske treningseksperten. Som har fire råd til deg som skal begynne å trene nå:

1) Ha et mål
Det første du skal gjøre er å sette opp en målsetning. Målet med treningen bør være spesifikt, målbart, tidsbestemt, inspirerende og litt ambisiøst.

Et eksempel: Målet er å gå ned fem kilo i vekt og kunne løpe fem kilometer på en halvtime. Det skal jeg klare innen 1. april.

Med en god målsetning blir det også lettere å bestemme seg for hvordan du skal trene for å oppnå målene du har satt.

2) Skriv treningsdagbok
En treningsdagbok gjør det lettere å følge fremgangen og holde motivasjonen oppe. På den første siden skal du skrive ned målsetningen med treningen.

Skriv ned aktivitet, tid, resultater og hvordan du følte deg før, under og etter treningen.

3) Variert trening
Unngå skulking ved å prøve noen nye ting. For eksempel en annen aktivitet i treningsstudioet, en skitur om været er fint, eller styrketrening i sal med musikk i stedet for de vanlige vektene.

4) Tenk på gevinsten
Det finnes mange gode grunner til å trene De bør du minne deg selv om en gang i blant.

Noen liker at formen blir bedre, mens andre setter pris på en flatere mage eller større muskler. Sett fokus på det du synes er viktigst og se hvordan du får stadig bedre resultater med treningen.

 

Mozon.no, 27.08.2005