JA TIL EGG OG FETT PÅ MENYEN, NEI TIL BRØD: En typisk lav-karbo diett kjennetegnes av at du kutter ut ting som brød, pasta og særlig alle produkter som inneholder hvetemel - og andre matvarer som inneholder karbohydrater.  Foto: Colourbox
JA TIL EGG OG FETT PÅ MENYEN, NEI TIL BRØD: En typisk lav-karbo diett kjennetegnes av at du kutter ut ting som brød, pasta og særlig alle produkter som inneholder hvetemel - og andre matvarer som inneholder karbohydrater. Foto: ColourboxVis mer

Vurderer du lavkarbo-diett?

Da bør du vite hva ketose er. Her får du vite det du trenger.

Deg og ketose

Har du noen gang vært i ketose? (Avsluttet)
Ja!(53%) 2025
Nei.(18%) 695
Jeg vet ikke.(17%) 642
Jeg prøver nå.(12%) 480
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Du har helt sikkert hørt uttrykket ketose. Et søk i norske debattforum viser i alle fall at mange kvinner er opptatt av dette:

- Jeg var borte i to dager og da jeg kom hjem var jeg ute av ketose.
- Da var tre uker i ketose over for denne gangen.
- Har noen erfaring med ketose? Jeg har vært i ketose i cirka 1 uke, men har ikke gått ned særlig.

En diett som innebærer et lite inntak av karbohydrater kan forårsake ketose. Dette skjer når kroppen får en økt mengde kjemikalier, eller ketoner, i kroppen, noe som kan være potensielt helsefarlig, melder Medical News Today.

Les også: Blir du dum og syk av slankekuren, eller er den sikker og effektiv?

Karbohydrater viktig energikilde

Karbohydrater er den viktigste matgruppen, og Helsedirektoratet anbefaler at 50-60 prosent av energiinntaket kommer fra karbohydrater. Mat som inneholder mye karbohydrater er blant annet pasta, brød, poteter, ris, bønner og frokostblandinger. Mange av disse matvarene inneholder også mye stivelse.

Karbohydrater er også den viktigste kilden til energi. Proteiner og fett er viktige byggesteiner for kroppen, men er også energikilder. Karbohydrater regnes imidlertid ikke som essensielle næringsstoffer for mennesker, for kroppen kan få all energien den trenger fra protein og fett.

Det er her de såkalte ketonene kommer inn i bildet.

Les også: Slankemytene som ikke virker

Kroppen må bryte ned fett

Når vi spiser karbohydrater omdannes disse til glukose, og konverteres deretter til energi, som transporteres til kroppens muskler og organer. I noen tilfeller er det imidlertid for lite glukose, eller glukosen kan ikke omdannes.

Da blir kroppen nødt til å bryte ned fett istedenfor glukose og konvertere dette til energi. Denne såkalte fettmetabolismen gjør at mengden ketoner i blodet øker, som resulterer i ketose. Denne tilstanden er blant annet kjent hos alkoholikere, hos personer med diabetes type 1 og personer som opplever sult. Eller hos personer som ikke spiser tilstrekkelig med karbohydrater.

Ketoner er giftige, syreholdige kjemikalier, og kan utgjøre en potensiell helsefare, mener noen eksperter.

Salget av slankeøl har tatt av

Ekspertene er uenig

Når mengden ketoner øker, vil også syrenivået i blodet øke. På sikt kan dette skade leveren og nyrene. Kroppen vil prøve å bli kvitt kjemikaliene gjennom lungene, noe som kan forårsake dårlig ånde, som noen ganger kan oppfattes som alkoholånde. Dette mener i alle fall noen eksperter.

Men ekspertene har forskjellig syn på ketose. Noen sier at ketose er en krisereaksjon fra kroppens side når den får i seg for lite karbohydrater. De mener tilstanden skader nyrene og muskelvevet.

- Denne tilstanden kan være farlig for både lever og muskelfunksjon. Jeg ser ingenting positivt med dietten. Den utsetter kroppen for store belastninger, og selv ville jeg aldri gått på den, har ernæringsprofessor Hanne Frölich tidligere uttalt til TV2.no.

Les også: Helsefarlig hardslanking

Andre argumenterer imidlertid for at tilstanden er ufarlig, og viser til at våre forfedre levde stort sett uten tilførsel av karbohydrater.

Ikke farlig

- For friske mennesker er det overhodet ikke skadelig å bruke denne metoden. Det finnes mange urfolk som tradisjonelt har levd på ketotisk kosthold permanent, som eskimoer og masaier. Sannsynligvis er det naturlig for mennesket å gå inn og ut av slik benign ketose, ifra naturens side, hvor vi opprinnelig hadde vekslende næringstilgang, og ikke den svært uheldige overfloden av dårlige matvarer vi utsettes for i dag, skriver lege Brynjulf Barexstein på Lommelegen.no.

Han presiserer imidlertid at visse grupper ikke skal bruke denne vektreduksjonsteknikken, som gravide, ammende, barn og tenåringer i vekst, personer med normal vekt, personer med spiseforstyrrelser, personer med nyre- eller leversvikt, diabetes type 1 som er avhengig av insulin eller som har hjertesykdom eller andre alvorlige sykdommer.

Les også: Dette skjer ved ekstrem slanking

Brukes som epilepsibehandling

En diett der man kan oppnå ketose inneholder mye fett, moderate mengder protein og lite karbohydrater, som for eksempel Atkins-dietten. Dietten skal få kroppen til å tro at den sulter slik at den vil forbrenne fett istedenfor karbohydrater. Dietten var designet på tidlig 1990-tallet og skulle behandle barn med epilepsi, da det var begrenset med medisiner på denne tiden.

Nå er det blitt mer og mer populært å bruke dietten for å gå ned i vekt. Når en person går fra et kosthold som inneholder mye karbohydrater til en diett som inneholder svært lite må kroppen gjennom en rekke prosesser for å komme i ketose. Etter cirka 48 timer vil kroppen begynne å benytte seg av energien fra fettcellene, forutsatt at man ikke overstiger maksinntaket på 30-50 g karbohydrat pr dag. Proteinene som er lagret i musklene er uberørte av dette, og muskelmassen brytes dermed ikke ned.

Man kan sjekke om man er i ketose ved å bruke en spesiallagde urintester, som fås på apoteket.