Kroppen sender oss en rekke signaler til enhver tid. Er det lurt å lytte til alle? Foto: Colourbox
Kroppen sender oss en rekke signaler til enhver tid. Er det lurt å lytte til alle? Foto: ColourboxVis mer

Vondt i ryggen?

Ikke ligg med beina høyt.

Sliter du med vond rygg? Da bør du ikke ta det rolig, slik du kanskje har fått beskjed om. Og i du bør i hvert fall ikke ligge med beina høyt - det forverrer tilstanden, skriver Daily Mail.

Les også: Bli sterkere i ryggen

Du bør heller trene, helst så ofte som fire ganger i uken. Det er konklusjonen i en omfattende studie gjort ved universitetet i Alberta i Canada.

Se video: Gode styrkeøvelser for ryggen

Dramatiske forbedringer

Forskerne fulgte 240 pasienter med kroniske smerter i nedre del av ryggen i 16 uker.

Det viste seg at styrketrening med vekter ga pasientene dramatiske forbedringer i livskvaliteten bare i løpet av noen få uker.

De av pasientene som trente fire ganger i uka rapporterte om 28 prosent færre smerter og 36 prosent færre fysiske hemninger enn pasientene som behandlet ryggen gjennom å hvile.

Les også: Akupunktur mot ryggsmerter

Gjelder de med kroniske smerter

- Hvis en person med dårlig rygg går til legen, få han heller hun som regel beskjed om å ta det med ro og ikke anstrenge seg. Dette gjør tilstanden verre, fordi musklene blir svakere. Vår forskning viser at nøyaktig det motsatte er best, nemlig at trening er bra for ryggen, sa forsker Robert Kell under en sportskonferanse i Seattle nylig.

Les også: Ryggen reparerer seg selv

Det er viktig å merke seg at forskningsresultatene gjelder de med kroniske smerter i ryggen.

Har du en mer akutt rygglidelse, som for eksempel skiveutglidning, skal du absolutt lytte til legen din.