Vitaminer uten effekt

Vi kjøper populære kosttilskudd for flere milliarder kroner hvert år. - Penger ut av vinduet, mener kritikerne.

Kosttilskudd med vitaminer og mineraler er blitt milliardbutikk i Norge. Et av de viktigste ordene i butikkhyllene er "antioksidanter" som kan beskytte oss mot alt fra aldring og Alzheimers til kreft. På papiret.

For i praksis har mange av disse tilskuddene liten eller ingen effekt. Og i verste fall kan de gjøre deg enda sykere, er konklusjonen i en artikkel i det vitenskapelige magasinet New Scientist.

Bortkastede penger
- Helt siden begynnelsen av 90-tallet har forskere testet disse tilskuddene med gode, vitenskapelige metoder. Men om og om igjen uteblir effekten av tilskuddene.

- Det er riktig at antioksidantene slår knockout på frie radikaler i et laboratorieglass. Men med en gang de kommer innenfor den menneskelige kroppen, ser de ut til å bli overraskende maktesløse. Ikke bare svikter de i å forebygge oksidering i kroppen, de kan til og med gjøre vondt verre, skriver artikkelforfatteren Lisa Melton i New Scientist.

Hun viser til undersøkelser av blant annet betakaroten og vitamin E som har gitt forskerne mye hodebry de siste årene. Et større studie av betakaroten, viste at tilskuddet kunne øke risikoen for lungekreft,mens vitamin E kan ha en negativ effekt i store doser.

Flere studier viser at vitamin E kan øke risikoen for hjertesvikt og kreft hos de som tar mer enn 400 international units (IU) per dag, cirka 400 milligram.

- Mange forskere konkluderer nå med at tilskuddene i beste fall er en sløsing med tid og penger. I verste fall kan de være skadelige, mener Melton.

Andre studier forsvarer derimot bruk av vitamin E.

Sunt kosthold
Antioksidanter er kjent for å kunne bekjempe frie radikaler som oppstår i kroppen vår. Frie radikaler kan sammenliknes med rust, som gjør kroppen vår eldre og mer utsatt for sykdom.

Og selv om forskerne krangler om effekten av kosttilskudd, er det bred enighet om at naturlige råvarer med mye antioksidanter fortsatt er å anbefale. Forskerne forklarer dette med at antioksidanter i fersk frukt eller grønnsaker over lever lenger i tarmen og dermed kan gjøre en mye bedre jobb enn antioksidanter som er pakket inn i lettfordøyelig pilleform.

Forskeren Barry Halliwell har fulgt kritikken mot vitaminene i mange år. Han sier til New Scientist:

- Fortsatt er rådet enkelt: Hold deg til mat som er rik på flavonoider, drikk rødvin i moderate mengder, og kos deg med te, frukt og grønnsaker. Men ligg unna høykonsentrerte kosttilskudd inntil vi vet mer om hvordan de fungerer.

 

Mozon.no, 01.11.2006