Vitaminer mot fall

Mangel på vitamin D, øker risikoen for å falle blant eldre. Uten vitaminet blir konsekvensene også større.

Eldre personer som mangler vitamin D, har økt risiko for å falle, viser nederlandsk forskning.

- Vitamin D kan være essensielt for muskelfunksjonen. Lavt nivå av vitamin D blir relatert til lavere muskelstyrke, tap av muskelstyrke og muskelmasse og økt uførhet og brudd hos eldre menn og kvinner, sier forskningsleder Marieke Snijder til Mozon.

Mer enn dobbel risiko
I studien, som er publisert i Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, målte forskerne D-vitaminnivået til 1231 personer. Alle deltakerne var over 65 år. Forskerne registrerte hvor mange ganger deltakerne falt i løpet av et år.

I løpet av året, falt 33 prosent av deltakerne minst en gang. Elleve prosent falt to eller flere ganger.

Personer med mangel på vitamin D, har 78 prosent høyere risiko for å falle minst to ganger enn andre. Risikoen for å falle tre eller flere ganger, blir mer enn doblet.

I tillegg gjorde deltakerne med D-vitaminmangel det dårligere på fysiske tester, som å reise seg og sette seg på en stol.

Farligere fall
Ved mangel på vitaminet, tror forskningslederen at selve fallet blir farligere.

- Fordi vitamin D er relatert til benhelsen, øker trolig også risikoen for brudd ved D-vitaminmangel, sier hun.

Norge ligger på verdenstoppen i antall lårhalsbrudd, blant annet på grunn av for lite D-vitamin.

Blant deltakerne hadde omtrent to tredjedeler for dårlig nivå av vitaminet.

Forskerne ved Vrije Universiteit Amsterdam må studere videre for å bekrefte resultatene.

- For øyeblikket studerer vi sammenhengen mellom vitamin D-nivået og risikoen for brudd, sier Snijder.

Sol er viktig kilde
Hvis du mangler vitamin D, er det flere måter å få i deg mer. Blant annet er solen en viktig kilde.

Mangel på sol er en av grunnene til at mange får sykdommen benskjørhet.

Du kan også få vitamin D fra blant annet fet fisk, lever, smør og egg.

- Eldre personer har økt risiko for å utvikle vitamin D-mangel, fordi produksjonen i huden blir mindre effektiv, de får kanskje bevegelsesproblemer og matinntaket reduseres. Så for å redusere risikoen for vitamin D-mangel hos eldre, er mer tid i solen og en diett med økt innhold av vitamin D, anbefalt, sier Snijder.

Du bør imidlertid passe deg for å ta for mye vitaminer.

 

Mozon.no, 25.08.2006