Vitaminer gir snille barn

Daglige kosttilskudd kan gjøre små bøllefrø til snille engler. For godt til å være sant?

Mange forskere mener at mangel på vitaminer eller mineraler kan ha store konsekvenser for barnas utvikling.

Og det er ikke bare den fysiske veksten som står på spill. Mental utvikling og oppførsel kan også være et resultat av maten vi spiser.

Piller til bøllene
En ny undersøkelse fra Mauritius viser at vitaminmangel hr en klar sammenheng med kriminell og asosial oppførsel. Og i England ønsker legene å dele ut vitaminer i ungdomsfengslene for å få snillere innsatte.

Men noen er også skeptiske:

- Den siste undersøkelsen henger sammen med en lang rekke liknende undersøkelser som setter vitamintilskudd i sammenhng med oppførsel og IQ. Men ingen av disse forsøkene kan bevise at flere vitaminpiller kan forandre forbrytere til små engler, mener ernæringseksperten Tom Sanders ved Kings College i London.

Og får støtte av lederen for British Dietetic Association, Amanda Johnson

- Vår bekymring med slike undersøkelse er at vi ikke kan forvente at et glass vitaminpiller kan utslette sosiale forskjeller og dårlig utdanning, sier Johnson til avisen Telegraph.

Fisk til mor og barn
De fleste ekspertene er allikevel enige om at et variert og sunt kosthold slett ikke er dumt om du vil være sunn og glad. Ta gjerne ekstra vitaminer eller kosttilskudd om det trengs, men vær forsiktig med for store doser av gangen.

At fisk er mat for hjernen er en kjent påstand her hjemme hvor tran fortsatt er en del av kostholdet til mange. Og om du har barn i magen er det slett ingen grunn til å kutte ned på det sunne fiskefettet.

En ny undersøkelse av over 7.400 viser nå hva forskerne har mistenkt i mange år: Om mor spiser nok fisk under svangerskapet får barna en bedre nevrologisk utvikling. Det betyr at språkforståelse, sosiale evner og intelligens utvikles raskere enn hos andre barn.

Undersøkelsen som er gjennomført ved University of North Carolina har målt hvor mye fisk mødrene til barna hadde i kostholdet. Disse tallene ble så sammenliknet med tester av barna ved 15 og 18 måneders alder.

Generelt viste det seg at barna med mødre som spiste mye fisk fikk bedre resultater på de kognitive testene. Spesielt var forståelsen av ord 15 måneder etter fødselen langt bedre enn hos andre barn. Det var også en tydelig forskjell i barnas sosiale evner og egen utvikling av språk, skriver webmagasinet Nutra Ingredients.

LES HELE SAKEN HER: FISK FOR HODET

Naturlig jern
Forskerne ved PennsylvaniaStateUniversity i USA har gjennomført tester på 113 kvinner med forskjellige nivåer av jern i blodet. Tester av hukommelse, konsentrasjon og læringsevne viste klart at lave jernverdier hang sammen med dårlige resultater.

Tilskudd av jern kan være en god løsning for å rette opp en mangel på jern i blodet. Men enda viktigere er det å sørge for et kosthold som gir deg tilstrekkelige mengder jern daglig.

- Eksempel på et jernrikt kosthold er grovt brød, havregryn, Litago brunost, kjøtt, leverpostei og grønne bladgrønnsaker. C-vitamin øker jernopptaket fra tarmen, mangler kroppen din jern, kan du drikke litt C-vitaminrik appelsinjuice i stedet for melk til måltidene. En halv til en desiliter juice er nok, forklarer kostholdsekspert Hanna Hånes.

Viktige vitaminer
Vitamin B og D kan også noen ganger bli mangelvare i et norsk kosthold. Og noen mener at for lave verdier av B-vitamin kan henge sammen med irritabel oppførsel og depresjoner.

Vitamin D får vi først og fremst i oss via sollyset, som kan bli mangelvare om vinteren. Begge disse vitaminene kan du ta som kosttilskudd. Men med disse vitaminene skal du være forsiktig med doseringene og ikke spise mer enn det som er anbefalte daglige doser.

 

Mozon 02.11.2006