Vis meg din klokke...

... og jeg skal si deg hvem du er.


Klokke-identitet

Ifølge Finn Annmark, daglig leder i urmakerkjeden Protid, sender klokkemerkene ut distinkte signaler om personen som bærer dem. Vi spurte ham om hva som kjennetegner dem som går med disse merkene...

Seiko: Dette er en ganske ordinær nordmann som er opptatt av kvalitet og trygghet, og til en viss grad teknologi.

Maurice Lacroix Ah.. en feinschmecker. Han bryr seg ikke om merkevaren for annet enn sin egen del, men er stolt av den selv, og vet mye om klokken sin.

Breil Dette er et italiensk moteur, og det er trendy, nesten som et moteplagg. Den som bærer en Breil, liker å følge trendene, og være først med det siste.

Swatch Dette er gjerne "det andre" eller "det tredje" uret. Uret en tar med på stranden, på båten - og den som har en Swatch har skjønt at det er litt som med sko: En skifter mellom ulike typer til ulike anledninger. Swatch symboliserer sommer og å ha det morsomt.

Omegabrukeren er tradisjonell, og tilhører overklassen. Han ønsker heller ikke at folk skal se hvor dyr klokken er, og er langt fra flashy. Dette er et eksklusivt merke, og det er mange som ikke helt vet hvor dyrt det er.

Rolex: Dette er for dem som ønsker å vise at de er vellykkete, og har hatt suksess.

Tag Heuer: Dette er for dem som vil vise at de er sporty på en eksklusiv måte (selv om det kanskje er mer i sinn enn i legeme?). Det er litt som med golf.

Longines: Dette er også et ur for feinschmeckerne, det er sveitsisk og tradisjonelt. Det er langt fra trendy, og spiller på kulturelle mer enn sportslige signaler.

D&G, CK, Guess bæres av les fashionistas. Dette er accessoirer som skiftes ut, kanskje ikke hvert år, men langt oftere enn de litt dyrere urene.

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig, men i tilfelle du lurer: Han har på seg et Seiko armbåndsur. Faksimile, Seiko-reklame Vis mer