<b>FLERE VIRTUELLE BUTIKKER:</b> Prøveprosjektet til Tesco Homeplus i Sør-Korea har vist seg å bli en suksess. Scan koden på busstoppet, send inn handlelisten, og få varene levert på døra når du kommer hjem fra jobb! Foto: Tesco
FLERE VIRTUELLE BUTIKKER: Prøveprosjektet til Tesco Homeplus i Sør-Korea har vist seg å bli en suksess. Scan koden på busstoppet, send inn handlelisten, og få varene levert på døra når du kommer hjem fra jobb! Foto: TescoVis mer

Virtuelle butikker en suksess

Utvider med 20 nye virtuelle butikker.

Prøveprosjektet til Tesco Homeplus i Sør-Korea har vist seg å bli en suksess. I august 2011 åpnet de en virtuell butikk på en T-banestasjon i millionbyen Seoul.

I stedet for en ordinær butikk med varer i hyllene, er det her klistret opp bilder av butikkreoler på veggene, og du kan skanne strekkoden med din mobiltelefon - og sende en komplett handleliste avgårde før du tar banen til jobb. Vel hjemme på kvelden får du varene levert på døra.

Er dette fremtidens dagligvarehandel?

Dette er blitt så populært at den store supermarkedkjeden nå utvider med 20 nye virtuelle butikker etter samme konsept, på busstasjoner i Sør-Korea.

De fleste som benytter seg av Tescos handle-app, sender inn bestillinger mellom klokken 10 og 16, på veien til eller fra jobb. Det er også fleste unge som benytter seg av denne måten å handle på.

Foto: Tesco Vis mer



– Den voksende trenden med smarttelefoner i Sør-Korea betyr at virtuell dagligvarehandel er enda mer tilgjengelig og lettvint enn noen gang tidligere. Den første virtuelle butikken på Seoul T-banestasjon var en stor suksess med kunder og har ryddet vei for åpningen av disse nye butikkene på bussholdeplasser. Tjenesten er mest populær blant 20- og 30-åringene, så de nye butikkene etablere i nærheten av lokale universiteter og andre fotgjengerområder, sier SH Lee, administrerende direktør i Tesco Homeplus i en pressemelding.

Norsk interesse

I vår første artikkel om Homeplus' første virtuelle butikk i Seoul, spurte vi DinSides lesere om de kunne tenke seg å gjøre dagligvarehandelen på denne måten. Og dette er noe DinSides lesere ønsker seg: 63 prosent av de som stemte sier ja, absolutt, 23 prosent sier kanskje, mens 13 prosent sier nei, aldri!

Vi spurte også representanter fra norsk dagligvarebransje hvorvidt dette med virtuelle butikker er noe vi kan komme til å få se i Norge, helt eller delvis. Dette er svaret fra Rema 1000:

– Med utgangspunkt i antall innbyggere i Norge er forutsetningene for å lykkes begrenset. Vi prøvde på slutten av nittitallet å etablere en kanal for bestilling og hjemkjøring av varer men markedet var ikke stort nok den gangen. Vi vil nok ikke prioritere dette øverst på lista, sa Arve Husby i Rema 1000 til DinSide denne artikkelen på DinSide, om Tesco Homeplus' virtuelle prøveprosjekt.

Rimi med norsk prøveprosjekt

I mellomtiden har imidlertid Rimi vært på banen med en liknende, men likevel veldig annerledes, løsning.

Rimi på T-banestasjonen

I januar hadde de et prøveprosjekt på T-banestasjoner i Oslo, hvor de klistret opp bilder med butikkhyller som i Seoul, og som du kunne skanne med din mobiltelefon - under forutsetning av at du først lastet ned Rimis handleliste-app. Varen ble da lagt til i din handleliste, men du måtte da selv gå i butikken og plukke varene fra hyllene, og bære de hjem selv - som vanlig.

I forbindelse med denne kampanjen uttalte Rimi at de vil vurdere å etablere virtuelle butikker i større skala dersom dette ble godt mottatt.

– Foreløpig varer kampanjen i en uke, men blir den godt mottatt, vil vi vurdere å forlenge, sa Henning Eriksen, markedssjef i Rimi, til DinSide i denne artikkelen.

Ifølge Bjørnar Mickelson, kommunikasjonsrådgiver i Rimi, var kampanjen vellykket.

– Vi holder fortsatt på å evaluere det, men vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger, og vi kan absolutt si at det har vært et vellykket tiltak, sier Bjørnar Mickelson, kommunikasjonsrådgiver i Rimi, til DinSide.

De har imidlertid ingen konkrete planer om å videreføre dette umiddelbart.

– Vi vil ta med oss funnene og se hva vi kan benytte ved senere anledninger, sier Mickelson.

Tanken bak Rimis kampanje var å gjøre det enklere for forbrukeren. Han sier til DinSide at de har registrert Tescos suksess og at Tesco nå utvider med 20 nye virtuelle butikker.

– Det er veldig spennende. Men nå er det slik at det er litt tettere befolket i Sør-Korea, og de har et litt annet handlemønster. Det er viktig at slike løsninger tilpasses norske forhold. Det er ikke sikkert at at vi vil få virtuelle butikker her, som de i Sør-Korea, men fremtiden er spennende, så man skal likevel aldri si aldri, sier Mickelson til DinSide.