Våre fire testpersoner hadde ulikt utbytte av Phillips Wake up-light. Foto: Phillips - illustrasjon
Våre fire testpersoner hadde ulikt utbytte av Phillips Wake up-light. Foto: Phillips - illustrasjonVis mer

Virker vekkelamper, egentlig?

Fire «snoozere» testet Wake up-light. Se hvordan det gikk.

Er det bedre å bli vekket av en lyslampe enn av alarmklokkens nådeløse kiming? Vi fikk fire personer til å teste ut Phillips Wake up-light i én uke. Noen av personene valgte en litt lengre testperiode.

Utbyttet av vekkelampen skulle vise seg å være variabelt; det kan se ut som om at din «søvnpersonlighet» avgjør om slike lamper fungerer for deg. Sjekk om dine sovevaner kan sammenlignes med noen av testpersonenes.

TEST: Hva kan du om søvn?

Vekkelampen skal sørge for gradvis sterkere lys om morgenen, slik at du til slutt våkner av det. Du kan også få tilhørende fulgekvitter eller rett og slett lyd fra radioen. Testpersonene har ulike søvnvaner, men ingen av dem kan beskyldes for å være morgenfugler.

Slik gikk det:

Per (37) - Fra B- til A-menneske

Våknevaner: Klokka ringer, trykker på snooze... 5 minutter... Klokka ringer, trykker på snooze... 5 minutter.... Klokka ringer, og så videre, og så videre, og så videre.

Fra første dag med lyslampa merket jeg forskjell. Jeg våknet til lenge før alarmen. Lyset fungerer veldig effektivt som vekking. (Første dag valgte jeg fuglekvitter i tillegg. Det ble litt masete, så jeg byttet den ut med radio - mye bedre).

Søvnløshet er verst for B-mennesker

Jeg valgte å sette lyset opp på en hylle ett stykke bort fra senga, for å få lyset til å virke i hele rommet og ikke bare rett i trynet mitt. Og jeg bruker også mobilen som ekstraalarm, tar ingen sjanser.

Lyset hjalp ikke noe mot trøtthetsfølelsen, men jeg trengte bare én runde med snooze før jeg fant ut at det var like greit å stå opp.

Videre i uka gikk det akkurat på samme måte. Like trøtt som før, men slutt på den evige snoozingen.

Fant også ut at hvis jeg ville ha med meg nyhetene kl 0700 så måtte jeg sette på alarmen noen minutter før 0700. Den bruker nemlig litt tid på å nå opp i volum slik at jeg hører nyhetene.

Jeg har nå fått nye morgenrutiner som arter seg slik:
Lyset starter cirka 06.30. Cirka 06.45 våkner jeg til og registrerer at det er morgen, og at lyset har begynt å dukke opp.
Jeg sovner igjen. Klokka 06.58 kommer radioen opp på et nivå som vekker meg til igjen, og jeg får delvis med meg nyhetene.
Døser av igjen. Klokka 07.10 ringer alarmen på mobilen og jeg står opp.

Jeg er like trøtt som ellers, men jeg greier mye enklere å komme meg opp - og det cirka 30 minutter tidligere enn før.
Jeg vil si at lys hjelper. Det er mye enklere å stå opp når man er blitt vekket av lys.

Lyset er dessuten veldig behagelig og fint, så samboeren min kan bruke det som sminkelys.

Jeg har etter hvert merket en stor forandring på døgnrytmen. Jeg er mer eller mindre blitt A-menneske etter å ha vært B-menneske hele mitt liv.
Jeg har greid å begynne å trene om morgenen før jeg går på jobb.
Både jeg og min samboer har merket en stor forbedring.

Døgnrytmen kan knuse forholdet

Jeg har også følt at «høstbluesen» har sluppet taket og jeg føler meg i bedre stemning om morgenen. Nå gjenstår det å se om det vedvarer.

Susanne (32) – Hvorfor er det så lyst så tidlig på morgenen?

- Jeg er en snoozer. Sover med mobil satt på maks antall alarmer (5), en vekkerklokke på gulvet langt borte fra sengen, og en flyalarm som vekker naboen. Men ikke alltid meg. Sover tungt, så noen ganger snoozer alarmene uten at jeg får det med meg. Det vil si, de skrur seg av og skrur seg på igjen.

Slik får du ungdommen opp av senga

Selve maskinen har grei størrelse og er forholdsvis ukomplisert å sette seg inn i. Litt klønete «pinne» – lett å slå av ved et uhell.

Dag 1 – Sovnet aldri, men greit at vekkerklokken fortalte meg at det var morgen, for det var like svart utenfor vinduet.

Dag 2 – Har sovet gjennom alle mobilalarmene og klokken på gulvet, men våkner til slutt av alarmen. Etter ti minutter i ørska registrerer jeg at det er unormalt lyst for å være november. Fem minutter senere skjønner jeg at det er vekkelampen.

Dag 3 – Omtrent som dag 2, men registrerer litt før hvorfor det er så lyst. Fint med radio på soverommet.

Dag 4 – Hvorfor er det så lyst så tidlig på morgenen? Alarmen har jo ikke ringt ennå! Gjemmer hodet under puten og hører ingen av alarmene. Heldigvis vibrerer mobilalarmen så sterkt at telefonen faller ned fra hyllen og i sengen. Våkner av vibrasjonene.

Dag 5 – Omtrent som dag 3.

Dag 6 – #¤%&/()!!!!! Glemte å stille om tiden for helgen. Våkner tidlig av lyset. I dag som jeg kunne sove lenge. Skrur av lampen og sover litt til. Det er jo alltid litt luksus.

Dag 7 – Stiller om tiden. Med det resultat at rommet bader i dagslys før lampen rekker å skru seg på. Men radio på sengen er alltid stas. Spesielt med kaffe og avis til.

Linda (28) - Er nok blitt litt avhengig

Utpreget B-menneske som liker å legge seg sent, og som regel ikke våkner av seg selv. Bruker vekkerklokken på mobilen, og lider under det ikke ukjente snooze-syndromet.

B-mennesker er sterkere enn A-mennesker

Slik var Lindas første uke med Wake up-light:
Mandag: Trodde jeg hadde klart å skru den på, men det hadde jeg ikke. Hadde heldigvis vekkerklokke på i tillegg, og fortsetter med det hele uken.

Tirsdag: Hadde klart å skru den på, men hadde sovet altfor lite og merket ikke at den skrudde seg på engang.

Onsdag: Registrerte at noe skjedde, og synes det var lettere å motivere seg for å stå opp.

Torsdag: Det samme.

Fredag: Hadde sovet tilstrekkelig antall timer, og følte at lampen virket som den skulle. Her fikk kroppen gradvis våkne.

Lørdag: Det samme.

Søndag: Effekten øker, og jeg tenker at jeg skal prøve et par uker til.

Ja, det blir etter hvert lettere å stå opp. Men – dette har nok først og fremst sammenheng med at jeg plutselig ble flinkere til å legge meg i tide og dermed fikk nok søvn.

Må bruke vekkerklokke i tillegg, men det er bare fordi jeg ikke har tatt sjansen på noe annet. Jeg har satt vekkerklokken på mobilen til et kvarter senere enn lampen, og våkner nå konsekvent av lampen.

Jeg har fortsatt med Wake up-light, og prøvde et par morgener uten – men det føltes som å våkne midt på natta, og få sjokk når lyset kommer på.

Jeg er nok blitt litt avhengig av denne lampen rett og slett. Eneste mangler er det krever ørlite innsats å forstå menyen, pluss at den ikke kan trylle slik at du plutselig trenger mindre søvn for å bli uthvilt.

Anniken (34) - Litt knotete, men har en viss effekt

Jeg har hatt kroniske søvnproblemer på grunn av stress i fem til seks år eller mer. Tar allergipiller som hjelper i innsovningsfasen, men som gjør deg tung og døsig i flere timer på morgenen. Tar også kosttilskudd med samme effekt.

Er B-mennesker late?

Jeg har det siste halvåret slitt med hetetokter i løpet av natten, men fikk ordentlig ny dundyne til bursdagen i midten av oktober og har ikke opplevd så mange «angrep» etter dette. Men de kommer fortsatt med ujevne mellomrom.

Jeg sover alltid (helt siden siden barndommen) med noe over hodet/ansiktet (om det er én eller fem kose-t-skjorter, den andre puta eller en bukse eller lignende). Får ikke sove uten.

Våkner som regel først rundt 07.00 (les årsak under) – pleier som regel å sovne igjen.

Jeg har som regel på alarmen på mobilen 07.47 med musikk fra Ane Brun. Snoozer alltid første omgang til 07.57... og det hender jeg snoozer både én, to og tre ganger. (har også en annen alarm satt til 08 i tilfelle jeg sovner igjen).

Hvor kjapt jeg kommer meg ut av dyna, er avhengig av hvor god kvalitet jeg har fått på søvnen i løpet av natten.. I det siste har det tatt ekstremt lang tid.

Med andre ord: denne lampa har virkelig en utfordring foran seg.

Hjelper det å sove mer i helgen?

Natt til mandag hadde jeg småfeber og hovne mandler og våknet:
01 et eller annet…
02.33
03.12
04.41
06.21
07.00 (naboen har en vibrerende alarm som vekker meg hver eneste morgen rundt 06.30, samt at hun tasser rundt på HØYE hæler i ti minutter før hun slenger igjen døra og går 07 — sist vinter vekket hun meg hver eneste dag rundt 05.30/06.00!).
08:00 da fuglene på lampa begynte å kvitre.. MEN lyset kom ikke på.. (Jeg misforstod settingen da jeg stilte inn alarmen. Trodde innstillingen for selve lampa og lyset var den borteste menyinstillingen, men det var visst bare innstillingen som regulerer hvor sterkt lyset på menyen er – jeg hadde stilt lyset på selve lampa manuelt på laveste setting).

Men det var da svært koselig å bli vekt av fugler, til tross for at jeg var helt i ørska og småsyk.

10 syke søvnlidelser

Natt til tirsdag (fortsatt noe syk)
Forsøkte å legge meg svært tidlig (22.30). Lampa har radio – noe som jo er koselig, til tross for at det er noe knotete å stille den inn. Så da lå jeg i sengen og hørte på radio til jeg vandret mot drømmeland rundt 23 (?).
Våknet 02.21 og trodde det allerede var morgen. Sovnet relativt fort igjen.
Våknet 07.00 av naboen (tass, tass, klikk, klakk)… dysset litt... så på klokka 07.21 fordi jeg trodde den var 08.00 og lampa ikke hadde slått seg på…
Våknet 08.00 av fuglekvitter og skjønte ikke hvorfor det fortsatt var så mørkt – men innså jo at kose-t-skjorta hindret for lyset. Lampa var på og jeg døset under dyna i fem minutter for å forsøke å la lyset vekke meg. Ingen merkbar effekt.

Onsdag morgen
(Hjemmekontor – er syk med bihulebetennelse). Alarmen var i utgangspunktet satt til 08.38. Men, til tross for at jeg kikket på den saken som stikker ut av lampa og trodde den stod på rett innstilling med et halvt øye rett før jeg sovnet, hadde jeg ikke slått på alarmen.

Den perfekte tempen på soverommet

Torsdag morgen
(Hjemmekontor – er syk med bihulebetennelse).. Alarmen satt til 08.38... and it works – men dog jeg la ikke merke til lyset før rundt 08.20... så jeg tok vekk kose-t-skjorta og lot lyset sakte vekke meg frem til fuglene kvitret. Ja. Det er noe å hente her... Til tross for at jeg er syk og sliten, kjenner jeg en bitteliten forskjell i måten å våkne på.

Fredag morgen
Se torsdag.

Lørdag morgen
Alarmen var satt til 10.00 og nå lå jeg i senga og koste meg til både fuglesang og lys (lot lyset stå på en halvtime fra da jeg våknet (noe før alarmen) og tok vekk kose-t-skjorta som hindret for lyset (til tross for fortsatt noe pjusk merker jeg en viss forskjell).

Søndag morgen
Satte ikke på alarmen (la meg 04 om natten etter en ikke alkoholrelatert (i stor grad, altså) tur på byen).

Derfor sover du dårlig

Mandag morgen
Våknet før alarmen, fjernet skjorta som hindret for lyset og lot det sakte vekke meg. Litt hodepine når jeg stirret på lampa.

Jeg vil anbefale lampa til bruk i mørketiden. Den har en viss effekt. Helt klart. Til tross for at jeg både har vært pjusk i forsøksperioden, går på tabletter som gjør meg døsig om morgenen og sover med kose-t-skjorter som hindrer for lyset. Ved de anledningene jeg har våknet før alarmen og har latt lyset møte morgenstundens stillhet, har jeg lagt merke til en viss energigivende effekt.

Men: Lampa har en smule knotete menyinnstilling som kan være lett å misforstå (selv for tekniske personer som meg - har aldri problemer med fjernkontroller og slikt). Den saken som stikker ut på siden – som bestemmer om alarmen er satt på eller ei – er også lett å stille inn feil.

Variabelt utbytte

Konklusjon: Utbyttet av vekkelampen skulle altså vise seg å være variabelt; det kan se ut som om at din «søvnpersonlighet» avgjør om slike lamper fungerer for deg.

Sjekk om dine sovevaner kan sammenlignes med noen av testpersonenes for å få en pekepinn på om du bør investere i en vekkelampe, eller om du fortsatt bør la alarmklokken få deg opp av senga.