Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Virker dietten din?

Her er rådene som beviselig virker.

Nesten en million nordmenn er overvektige, og mange ønsker å bli kvitt de ekstra kiloene. De prøver stadig nye kurer og opplegg for å bli slankere, men mislykkes ofte. Er det egentlig noe som virker?

Les også: De sykeste slankekurene

Larry Tucker er professor i treningsvitenskap ved College of Health and Human Performance ved Brigham Young University i USA.

Han har nylig fullført en studie om kontrollert spising som nå er publisert i American Journal of Health Promotion.

Kontrollert spising

Professoren har brukt tre år på å granske spisevanene til 192 middelaldrende kvinner. Flere av disse kvinnene praktiserte kontrollert spising, hvilket vil si at de bevisst prøvde å unngå usunn mat og spise mat som var sunn.

Tidligere studier har vist en sammenheng mellom kontrollert spising og overspising. Med andre ord har folk som hele tiden nekter seg mat de har lyst på en tendens til å sprekke, og dytte innpå store mengder usunn mat på kort tid.

Les også: Dropp de dårlige matvanene

Tuckers studie viser imidlertid at disse personene likevel er de som lykkes best med å holde en sunn vekt. Kvinnene som ikke drev med kontrollert spising i hans undersøkelse hadde to og en halv ganger større risiko for å legge på seg over en treårsperiode.

Skap gode vaner og rutiner

Tucker mener derfor å ha vist at et kontrollert og selektivt forhold til mat lønner seg over tid om man ikke vil gå opp i vekt. Denne konklusjonen støttes også av andre studier, skriver magasinet Forbes.

Det er kanskje ikke den nyheten du hadde håpet på, men du kan altså ikke spise alt du har lyst på om du vil holde deg slank.

Dette gjør du når søtsuget kaller

Professor Tuckers råd til deg som ønsker å få til det, er å skaper deg vaner i hverdagen som gjør det mulig å ha et sunt kosthold. Videre bør du innføre kontrollrutiner, som ukentlig veiing og du bør føre dagbok over maten du spiser. Da blir det fort synlig om du er i ferd med å skli ut på kalorifronten.

Les også: Fyr opp forbrenningen

Her er gode tips til deg som vil unngå å gå opp i vekt:

  • Ikke drikk deg tjukk

    Det er lett å glemme at mye av det du drikker også kan være kaloritungt. Brus, juice, saft og kaffefløte bør ikke høre hverdagen til. Vann er den beste tørstedrikken.

  • Få i deg nok fullkorn, frukt og grønnsaker

    Dette er matprodukter som inneholder lite kalorier og mye fiber. Det betyr at de metter godt, og du kan spise mer av dem uten å legge på deg. I tillegg får du i deg mange gode vitaminer.

  • Vær aktiv

    Er du fysisk aktiv holder du kroppen i form og forbrenningen oppe.

  • Vei deg regelmessig

    Ifølge professor Larry Tucker er badevekten et nyttig redskap om du vil opprettholde en sunn vekt eller prøve å gå ned noen kilo. Går du på vekten en gang i uka holder du god oversikt over hvordan du ligger an.

  • Skriv dagbok

    Om du skriver ned alt du spiser mener Tucker du har god mulighet til å se hvor det gikk galt om vekten din går opp. Ifølge ham undervurderer overvektige mennesker i gjennomsnitt kaloriinntaket sitt med 40 prosent.

  • Planlegg

    Har du oversikt over hva dagene dine vil inneholde framover kan du planlegge spisingen din deretter. Da slipper du å gå i hurtigmatfella. I tillegg vil du vite sikkert når og hva du skal spise neste gang. Da er det lettere å unngå småspising mellom måltidene.

  • Få bukt med fristelser

    Et godt tips når du får lyst på noe usunt er for eksempel å se for deg kakestykket - dekket i salt. Det høres kanskje banalt ut, men det fungerer for mange. Videre kan noe så enkelt som å ta et glass vann ofte være distraksjon nok til at du slutter å tenke på godbiten som lokker.

  • Vær skeptisk

    De fleste dietter inneholder gode elementer, men vær skeptisk i jungelen av slankekurer og kostholdsopplegg der ute, det er tross alt alltid noen som tjener på at du biter på agnet. Det finnes ikke én magisk diett som gjør deg slank og smekker på 1-2-3 og bevarer deg slik. En sunn vekt oppnås ved å ha et balansert forhold mellom energi som tilføres kroppen og energi som forbrennes.