Sålene løsnet etter hun hadde brukt dem i under to måneder. Foto: Per Ervland
Sålene løsnet etter hun hadde brukt dem i under to måneder. Foto: Per ErvlandVis mer

Vintersko som ikke tåler snø

Ble ødelagt etter én måned.

«Det er svært lite miljø- og kundevennlig å produsere sko som blir så fort ødelagte.»

- Jeg kjøpte et par støvletter i september hos Skopunkten, men tok dem ikke i bruk før i oktober. Allerede i slutten av november var de ødelagte, sier Synne Hellum Marschhäuser.


Skopunkten fokuserer på lave priser og at kundene gjerne kjøper flere sko enn ett par. Allikevel burde det vel ikke være slik at du må kjøpe flere par ettersom skoene ryker med en gang. Hellum Marschhäuser hadde betalt 299 kroner for støvlettene som hun mener er utrolig billig, men skoene skulle vise seg å vare litt under to måneder.

- Skaden på sålene kom ikke gradvis. Omtrent over natten merket jeg at sokkene mine var våte etter turen til jobb, og oppdaget at sålen hadde skilt seg fra støvelen. I ettertid ser jeg at jeg skulle dratt tilbake til butikken og byttet dem, men de var jo så billige, sier hun.

Enda et par ødelagt

Synne Hellum Marschhäuser forstår ikke hvorfor vinterskoene ikke tåler snø. Foto: Per Ervland Vis mer

Like før jul endte Hellum Marschhäuser med å kjøpe et nytt par støvletter fra Skopunkten. Disse var ikke identiske med de forrige, men var noe innen samme kategori, og kostet 399 kroner.


- Skoene var fortsatt billige, men jeg syns de var fine. Allerede første uken i februar led de nye støvlettene samme skjebne. Skoene var åpenbart ment for vinterbruk siden de var foret, så jeg forstår ikke hvorfor de ikke tåler snø?, sier hun.

Les også: Når reklamasjoner og prisgarantier fungerer

Må tåle å bli brukt

Det er ikke pengene som irriterer Hellum Marschhäuser i saken, men at hun syns det er frekt å lage sko som ikke tåler å bli brukt.

- Da kunne de heller laget bedre sko og satt opp prisen. Det er svært lite miljø- og kundevennlig å produsere sko som blir så fort ødelagte. I tillegg er det frustrerende når jeg må kjøpe tre par støvletter i løpet av en sesong.

Hellum Marschhäuser forteller at det er veldig vanskelig å få tak i noen nye støvletter nå som det er så sent i sesongen.

- Skopunkten sier jeg kan få igjen pengene hvis jeg tar med kvittering eller kontoutskrift. Da jeg var der med skoene, beklaget de seg og var veldig behjelpelige. Allikevel kjøper jeg neppe sko fra Skopunkten igjen, sier Hellum Marschhäuser.

Hun skal ta med seg begge parene til Skopunkten for å få igjen pengene.

Les også: Hva har du krav på?

Kvaliteten er ikke dårligere

- Vi forventer selvfølgelig at skoene skal holde lengre enn dette, sier Marianne Holstad som er regionssjef for Skopunkten i Norge.

Hun forteller at de selvfølgelig tester skoene sine for å se om de duger, men at de ikke har mulighet til å teste absolutt alle, så dette kan skje med noen sko.

- Selv om skoene våre er billigere, er ikke kvaliteten dårligere. Grunnen til at vi kan selge skoene billig, er fordi vi kjøper opp stort. I tillegg bruker vi syntetiske stoffer som er lavere i pris enn for eksempel skinn.

Må ikke ha kvittering

Skopunkten gir deg to år på å reklamere på et produkt. Dette gjelder også hvis du ikke har kvitteringen. Hvis du mangler kvittering kan du også få igjen pengene, men da får du igjen den nåværende prisen på varen.

- Derfor er det alltid lurt å spare på kvitteringen, men du får selvsagt igjen beløpet du betalte hvis du kan vise til dette ved hjelp av en kontoutskrift eller kvittering, sier Holstad.

Holstad forteller også at det er mange som har misforstått at syntetiske sko ikke skal impregneres, som kan være en årsak til at noen opplever at de ikke er tette.

- Syntetiske sko er mer vannavstøtende enn skinn, men de er fortsatt ikke helt vanntette. Derfor er det viktig at du impregnerer skoene. Mange tror at man ikke skal gjøre det, men det har kommet en impregnering som er spesielt laget for syntetiske sko, som er fin å bruke, sier Holstad.