Vinningen og spinningen

Var det verdt det? Vi ser på det i et økonomisk - og personlig - perspektiv.


Vinning og spinning

Verdien av gavene mine beregner jeg omtrent slik:

  • To billetter til bokbadet: 150 kroner
  • To kinobilletter: 160 kroner
  • Et smykke fra Dyrberg/Kern: 350 kroner
  • Minicruise for fire Oslo-Hirtshals: 790 kroner. (Pakketilbud i perioden: Reis to for 390 kroner t/r)
  • Premienes totale verdi: 1.450 kroner.

    Kostnadene jeg har hatt har vært relativt små:

  • Cirka 20 tekstmeldinger a 6 kroner: 120 kroner
  • Fem tekstmeldinger a 10 kroner: 50 kroner
  • To frimerker a 6 kroner: 12 kroner
  • Totalkostnad: 182 kroner.

    Jeg har altså tjent hele 1.268 kroner på eksperimentet.

    Verdt det?

    Men var det verdt det? Jeg har nok brukt minst to arbeidsdager på dette, i tillegg til omtrent halvparten av tiden som jeg har tatt av fritiden min. Timelønnen er altså latterlig lav: I overkant av femti kroner.

    Faksimile fra Filmweb. Foto:Warner Bros./ Sandrew Metronome Norge Foto: Warner Bros./Sandrew Metronome Norge Vis mer


    Likevel: Jeg har fått både opplevelser og produkter jeg nok ikke hadde kjøpt om jeg ikke hadde fått dem. Danmarksturen (Minicruiset lot seg dessverre ikke utvide, så vi la til litt penger og betalte hjemreisen selv) har rukket å bli legendarisk. Kino- og bokbad? Tja. Ingen av arrangementene var mitt førstevalg, men moro var det lell. Smykket har fremdeles til gode å bli brukt, men det blir kanskje en fin presang til noen?

    Hva har jeg lært

    Som i alle andre eksperimenter: Det er ikke bare resultatet som teller. Det man lærer på veien kan være minst like viktig.

    Jeg har lært å beholde troen på at jeg faktisk en dag kan vinne den store premien. Vinnerne er virkelige. Det er nemlig lett å tro at disse navnene som oppgis når vinneren skal utlyses virker ofte veldig konstruerte. Jeg kan altså verifisere at i minst fire tilfeller i høst og vinter har vinneren vært helt ekte.

    SMS-konkurranser, særlig føljetong-konkurransene kan bli både dyrt og enerverende. Presis klokken tolv hver dag hele påsken tikket det inn en påskenøtt fra en reiseoperatør. I tillegg til at dette var irriterende, koster det også penger å delta. Ofte over ti ganger så mye som det koster å sende en vanlig SMS.

    Disse konkurransene har i utgangspunktet startet med at jeg har svart på spørsmål på nett, for så å måtte sende en SMS med kodeord til et firesifret nummer. Når man først har klikket og googlet og svart seg gjennom noen nettsider, er sjansen større for at man blir med på SMS-biten av konkurransen også. Det er jo så kjedelig å gi seg når premien nesten er innenfor rekkevidde!

    SPAM

    En av de tingene jeg fryktet var at jeg skulle drukne i Spam og e-zines, ettersom jeg hadde skrevet meg opp på en skummelt lang liste med nyhetsmailer. Nå står det ikke alltid at man melde seg på nyhetsbrevet for å delta i konkurransen, men noe sier meg at det vil nok være hakket lettere å vinne om man viser en viss interesse for dem som holder konkurransen.

    Dette skulle imidlertid vise seg å være et lite problem. Alle mailene og nyhetsbrevene jeg har fått, har jeg meldt meg av umiddelbart - med stort hell. Kun èn gang ble utmeldingen min ikke registrert på første forsøk.

    Feil hypotese

    Hypotesen om at det skulle være lett å vinne en tur til Bahamas slo viste seg også å ikke stemme. De store premiene har jeg måttet se langt etter. Men når alt kommer til alt, har jeg ihvertfall ikke tapt noe, og jeg er fremdeles optimistisk: Én gang må det vel være min tur til å vinne...?

    Trykk her for å se store bilder av premiene.