Da nordmannen fikk tarmslyng på flyreisen på vei til USA, måtte cruiset avlyses. Men forsikringsselskapet ville ikke dekke de tapte utgiftene. Foto: All Over Press
Da nordmannen fikk tarmslyng på flyreisen på vei til USA, måtte cruiset avlyses. Men forsikringsselskapet ville ikke dekke de tapte utgiftene. Foto: All Over PressVis mer

Ville ikke dekke avbestilt cruise

Passasjeren fikk akutt tarmslyng på flyet, men forsikringsselskapet ville ikke dekke allerede bestilt cruise.

Å forstå forsikringsvilkår er ikke bare enkelt, og mange formuleringer kan åpne for en rekke tolkninger av reglene.

Da en nordmann fikk akutt tarmslyng under en flyreise fra Oslo til Los Angeles, hvor personen skulle videre på cruise i Karibia, måtte cruiset naturlig nok avbestilles. Likevel ville ikke forsikringsselskapet dekke de forhåndsbetalte utgiftene.

Årsak? At det ikke var snakk om en avbestilling, men et reiseavbrudd, ifølge forsikringsselskapet.

Sykdom var reiseavbrudd

I dette spesifikke tilfellet skulle nordmannen reise med fly fra Oslo til Los Angeles, og derfra legge videre ut på cruise. Flyreisen og cruiset var betalt med to forskjellige kredittkort, henholdsvis fra DNB og Nordea, som var tilknyttet hver sitt forsikringsselskap.

Generelt er kravet for kredittkortforsikringers gyldighet at minimum 50 prosent av reisekostnadene er betalt med kredittkortet - et krav som var oppfylt for begge kredittkortene.

DNB valgte å erstatte nordmannens utgifter som knyttet seg til flyreisen mellom Gardermoen og Los Angeles. Derimot ville ikke Tryg, som var leverandør av forsikringen tilknyttet kredittkortet fra Nordea, dekke de tapte utgiftene knyttet til det allerede bestilte cruiset.

Deres begrunnelse er at flyreisen og cruisereisen må ses på som én reise. Og siden avbestillingsforsikringen opphører på avreisetidspunktet, som de mener er ved avreise fra hjemadressen, anses dette som et reiseavbrudd og ikke en avbestilling. Og det gir ikke de samme erstatningsmulighetene.

Nordmannen klaget inn Trygs vedtak til Finansklagenemnda, som har sett nærmere på saken.

Les også: Denne tabben kan gi tapt erstatning hvis de stjeler kofferten din

Har krav på erstatning

Tradisjonelt sier reiseforsikringsvilkår at en reise påbegynnes når den forsikrede forlater hjemadressen. Men Finansklagenemnda er ikke enig med Tryg om at det her er snakk om én felles reise.

De påpeker at flyreisen og cruiset er betalt med to forskjellige kredittkort. Siden forsikringens gyldighet er knyttet til bruken av kortet og betaling for hver enkelt reise, mener de at hver reise må ses for seg under dette forsikringskonseptet.

Nemnda skriver i sitt vedtak at "den mest naturlige forståelsen av "avreisetidspunktet" sikter da også til oppstart av den reisen som forsikringen omfatter, altså cruiset som var betalt med kredittkortet fra Nordea, og ikke til oppstart av en annen reise, selv om denne står i sammenheng med den forsikrede reise."

Nemnda mener derfor at forsikredes avbestillingsforsikring knyttet til cruiset dekker gebyrer, depositum og liknende såfremt avbestilling har skjedd før cruiset starter, det vil si før avgang fra Los Angeles. Dermed anbefaler de Tryg å betale mannen erstatningen på rundt 135.000 kroner.

Her kan du lese hele vedtaket fra Finansklagenemnda.

Les også: Tilgang på bevis avgjør om du får erstatning