INGEN REKLAMASJON: Da PC-problemene oppsto, fikk Windows 10 skylda. Netonnet slo fast at reklamasjonsretten ikke gjelder om feilen skyldes ekstern påvirkning. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
INGEN REKLAMASJON: Da PC-problemene oppsto, fikk Windows 10 skylda. Netonnet slo fast at reklamasjonsretten ikke gjelder om feilen skyldes ekstern påvirkning. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIXVis mer

Mente Windows 10 ga PC-problemer

Ville ikke betale for kundens PC-reparasjon

NetOnNet ga Windows 10-oppdateringen skylden for PC-problemene, og ville ikke dekke reparasjon. Nå snur nettbutikken. 

I juli kunne Dinside fortelle om Jørgen Ringdal Sæter, som fikk problemer med PC-en etter en automatisk Windows 10-oppdatering.

Nettbutikken NetOnNet, hvor Sæter hadde kjøpt PC-en, mente det var oppdateringen som skapte feilen i Sæters PC. Dermed kan produktet hverken anses som ødelagt eller som å ha behov for reparasjon, uttalte kommunikasjonssjef Nora Ay i svenske NetOnNet Group til Dinside den gangen.

WINDOWS 10: En oppgradering til Windows 10 fikk skylden da Jørgen Ringdal Sæter fikk PC-problemer. Vis mer

Altså mente de at reklamasjonsretten ikke gjelder om feilen skyldes ekstern påvirkning, i dette tilfellet en Windows 10-oppgradering.

Betaler tilbake hele prisen for PC-en

Nettbutikken fikk også støtte fra Forbrukertvistutvalget (FTU), som behandlet klagen fra kunden.

- Vedtaket til FTU skjønner jeg ikke. Det kan jo være at jeg tar feil, men det gir absolutt ingen mening i mitt hode, var reaksjonen fra Sæter på FTUs vedtak.

NETONNET SNUR: Betaler kunden for PC-problemene, etter at Forbrukerrådet stevnet nettbutikken.  Vis mer

De slo nemlig fast at «innklagde ikke kan holdes ansvarlig for oppgraderinger klageren velger å foreta, selv om disse kommer automatisk fra Windows eller andre leverandører av programvare på PC-en».

Etter alt å dømme har vedtaket heller ikke gitt mening for Forbrukerrådet, som i etterkant har valgt å sende en stevning til tingretten, hvorpå Netonnet tilbyr full tilbakebetaling på rundt 14 000 kroner til Sæter, inkludert renter. Dette har Sæter nå har akseptert, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Dinside har kontaktet NetOnNet for en kommentar til saken, men det har foreløpig ikke lykkes å få svar.

- Forbrukerne bør stå på sitt

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, er oppgitt over at det måtte en så langdryg prosess til, før kunden fikk sin rett.

Hun mener saken understreker at kunden ikke kan klandres for å oppdatere operativsystemet, og at det bør være unødvendig å slepe butikken til dørterskelen til rettssalen før kunden får det han har krav på.

Flesland oppfordrer videre forbrukerne til å stå på sitt.

— Hvis du lurer på om du har grunn til å klage, kan du sjekke det på forbrukerrådet.no. Hvis butikken ikke ordner opp når du mener du har rett, kan du klage videre til Forbrukerrådet eller en nemnd, sier Flesland.

Les også:
Mange klarer på Fitbit Charge HR
Temaside: Windows 10