Forbrukerrådet vil ha en slutt på at nordmenn blir lurt av banken sin. Foto: Per Ervland
Forbrukerrådet vil ha en slutt på at nordmenn blir lurt av banken sin. Foto: Per ErvlandVis mer

Vil stoppe useriøse aktører

Forbrukerrådet ønsker seg ny uavhengig vaktbikkje.

I årene før finanskrisen kjøpte 154.000 nordmenn kompliserte finansielle produkter som viste seg av å ha lav eller ingen avkastning. I enkelte tilfeller satt kjøper seg også i stor gjeld. Vi har tidligere omtalt Pål Syrrist som betalte over 10.000 kroner i renter hver måned for å betjene den lånefinansierte sparingen. Han er bare en av mange nordmenn som har fått dårlige spareråd av banken sin de siste årene.

Luke ut de useriøse

Nå ønsker Forbrukerrådet å opprette et organ etter modell av Obamas Consumer Financial Protection Agency (CFPA). Med en slik instans skal det bli enklere å føre et aktivt tilsyn med tilbydere av finansielle produkter og luke ut useriøse aktører, mener Forbrukerrådet.

- Vi ønsker en norsk en versjon av CFPA som ligger utenfor Kredittilsynet. Dette vil gi helt andre muligheter til å regulere markedet for spareprodukter, sier underdirektør i Forbrukerrådet Jorge Jensen. Vis mer

Se også: Full forvirring om spareprodukter


Dobbeltrolle

Kredittilsynet har nå en særskilt rolle i å gi forbrukere beskyttelse på finansområdet, men samtidig skal Kredittilsynet sikre soliditeten til finansinstitusjonene. Situasjonen kan være uheldig for bankkundene, og derfor ønsker Forbrukerrådet seg et uavhengig organ som skal overvåke finansinstitusjonene.

- Når Kredittilsynet både skal ta hensyn til forbrukerne og finansinstitusjonenes er det fare for at forbrukervernet i finanssektoren nedprioriteres. Forholdet mellom privatkunder og distributør er asymmetrisk, og forbrukerne blir den svake parten i forholdet. Derfor ønsker vi en norsk en versjon av CFPA som ligger utenfor Kredittilsynet. Dette vil gi helt andre muligheter til å regulere markedet, sier underdirektør i Forbrukerrådet Jorge Jensen.

Meldeplikt

Et norsk CFPA vil kunne fingere som en meldeordning ved lansering av ulike spareprodukter. De som selger/utvikler produktet må gjøre rede for blant annet:

    • Fremtidig forventet avkastning
    • Totalkostnader ved tegning
    • Totalkostnader i spareperioden
    • Risikoklassifisering av spareproduktet – med bruk av en unik risikoskala
    • De endelige prospektene – både fullstendige og forenklede
    • Salgsmateriell
    • Provenystruktur mellom produktutviklere på den ene siden og selgere og salgsorganisasjonen på den andre per produkt
Hvis et finansielt produkt mangler informasjon eller meldes inn med udokumenterte egenskaper, vil det med et slikt system være mulig å forby at produktet markedsføres eller selges. Et norsk CFPA skal ikke være et klageorgan, men et organ som kvalitetssikrer de produktene som selges.

Hva mener du? Trenger vi ei vaktbikkje som overvåker banker og andre finansinsitusjoner? Delta i debatten under!

(Kilde: Forbrukerrådet.no)