Vil stoppe misvisende Telenor-reklame

Forbrukerombudet vil stoppe Telenors reklame for FriVenner.

«Realiteten er at for de aller fleste vil det finnes langt mer prisgunstige abonnement i markedet.Bjørn Erik Thon»


Telenor kjører i disse dager en TV-kampanje for mobilabonnementet FriVenner.

Slagordet er "billigere enn du tror", men en undersøkelse utført av Post- og teletilsynet viser det stikk motsatte: FriVenner-abonnementet lønner seg ikke i forhold til de beste tilbudene på markedet.

Bjørn Erik Thon vil stoppe misvisende Telenor-kampanje. Foto: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

7.186 kroner dyrere

Dersom vi legger vårt standard ringemønster til grunn er det nemlig stor forskjell i pris mellom billigste abonnement og Telenors FriVenner. Med FriVenner må du ut med 3.124 kroner det første året, er hele 2.391 kroner dyrere per år enn prisvinner OneCall Faktura.

Det er heller ikke noen god deal dersom du ringer mye. Vår prisliste for de snakkesalige, (som kalkulerer med ringetid 45 min/dag, samtalelengde: 8 min, 25 sms/dag, 2 mms/dag)
viser at du bør velge Mobildeal Kontroll, som gir en kostnad det første året på 8.866 kroner. Telenor FriVenner koster nesten dobbelt så mye; 16.052 kroner. Det er altså hele 7.186 kroner dyrere.

Langt fra billigst

Forbrukerombudet har nå bedt Telenor om å stoppe kampanjen. Ombudet skriver på nettsidene at kampanjen er misvisende, og at Telenor har ikke klart å dokumentere at abonnementet er billig sammenlignet med konkurrentene.

- Her forleder Telenor forbrukerne til å tro at de kjøper et billig abonnement. Realiteten er at for de aller fleste vil det finnes langt mer prisgunstige abonnement i markedet. For å markedsføre seg som billig, må man også være det, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

- Blant annet fremheves det i markedsføringen at FriVenner er billig, gjennom påstander som "fortsatt har ikke alle oppfattet at vi har mobilabonnement som er skikkelig billige".

Forbrukerrådet har sendt et brev til Telenor der de ber telegiganten trekke reklamen.

Les mer om de nye rabattordningene, for familiemedlemmer eller venner.

Brevet ikke fremme ennå

Telenor har foreløpig ingen kommentar til Forbrukerombudets utspill.

- Når det gjelder selve brevet, ser jeg at det er datert rett før helgen, slik at mottaker her hos oss har ikke fått det ennå, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan til DinSide.