Vil ikke kutte SMS-prisene

REGULERER IKKE SMS-PRISENE: På 18 delmarkeder vil EU presse Telenor og andre gigantselskaper til å senke prisene. SMS er ikke på lista. Det er dårlig nytt for Teletopias billig-SMS.

Vil ikke kutte SMS-prisene

  1. 18 markeder hvor EU vil kutte prisene


Samferdselsdepartementet er ikke i tvil om konsekvensene.

Svekkelse

- Dersom dette blir vedtatt, får Norge ikke lenger lov til å ha særreguleringer av SMS-markedet, sier Alfred Bjørlo, politisk sekretær for samferdselsminister Toril Skogsholm.

Ifølge Bjørlo betyr dette i praksis en svekkelse av regelverket for SMS-tjenester.

- Vi mener at særregulering, at småselskaper får tilgang til nettet til moderat pris, er nødvendig for å sikre konkurransen her i landet, sier Bjørlo.

Bekrefter

- Det er for tidlig å si hva EU-initiativet betyr for Teletopia-saken, men det er riktig at SMS ikke vil bli regulert, sier Willy Jensen, direktør i Post- og teletilsynet (PT).

Teletopia har tilgang til Telenors nett, men måtte nylig stenge SMS-tjenesten på grunn av prisen Telenor tar for nettleien. Saken er nå til behandling hos telemyndighetene.

Får Teletopia medhold, kan de igjen tilby billige tekstmeldinger. Forutsetningen er at saken blir avgjort før EUs nye telelov trer i kraft 25. juli.

Se på hvilke delmarkeder EU vil øke konkurransen og presse prisene

Kan tape

Skjer ikke dette, tyder mye på at Teletopia kan glemme SMS-markedet. Statlige organer er ikke kjent for rask saksbehandling.

- Vi vil ikke spekulere i et slikt scenario, og satser på at Teletopia-saken er avgjort før sommeren, sier Alfred Bjørlo.

Uansett er ikke døra helt stengt for norske særlover etter at EU-reglene trer i kraft. Norge kan søke om å ha egne reguleringer, men veien er lang og kronglete. Søknaden må nemlig godkjennes både i EU og ESA (EUs overvåkningsorgan).

Fungerer

Grunnen til at EU ikke vil regulere SMS-markedet, er at de mener konkurransen på SMS-markedet fungerer godt.

Spesialtiltak er derfor ikke nødvendig. På 18 andre delmarkeder trengs det opprydning, ifølge EU-kommisjonen.

Virkemiddelet er å presse dominerende selskaper til å senke prisene til de har fått mindre markedsmakt. Da vil konkurransen fungere slik den skal.

Bakgrunnen

Tre forhold har gjort at de 18 markedsområdene er valgt:

  • Vanskelig tilgang til markedet (high entry barriers)
  • Ikke reell konkurransesituasjon (dynamic state of competitiveness)
  • Svak konkurranselovgivning (sufficiency of competition law)

    Leie av Internett-linjer er blant de utvalgte markedsområdene. DinSide meldte i går at EU vil presse Telenor til å senke prisene konkurrenter som NextGentel og Catch betaler for å leie linjene.

    Se på hvilke delmarkeder EU vil øke konkurransen og presse prisene