Etter å ha sendt inn ødelagte inngangskort til Oslo kommunes Bymiljøetat, fikk Anders Martinius som svar at de ikke kan erstattes - fordi de er ødelagte. Foto: Anders Martinius Tangen
Etter å ha sendt inn ødelagte inngangskort til Oslo kommunes Bymiljøetat, fikk Anders Martinius som svar at de ikke kan erstattes - fordi de er ødelagte. Foto: Anders Martinius TangenVis mer

Vil ikke erstatte ødelagte inngangskort

Kommunen begrunner med at kortene ikke er lesbare.

Da inngangskortene til Oslo-badene ikke virket som de skulle, sendte Anders Martinius Tangen disse til Oslo kommunes Bymiljøetat for refusjon. Men svaret fra kommunen var, overraskende nok, at de ikke refunderer kort som ikke er lesbare.

– Det er helt absurd at de begrunner med nøyaktig det samme som jeg klagde på, er Martinius Tangens reaksjon på brevet fra kommunen.

Flere tusen kroner i vasken

Anders Martinius Tangen hatt de to inngangskortene til Oslo-badene liggende lenge. Begge var fortsatt gyldige, og det ene ubrukt, blant annet fordi Tøyenbadet hvor han vanligvis bader lenge har vært stengt.

Nøyaktig hvor mye Martinius Tangen betalte for kortene husker han ikke, men i dag koster ett klippekort med 25 klipp til alle Oslo-badene 1.670 kroner. Altså hadde de to kortene en prislapp på flere tusen kroner tilsammen.

Da Anders Martinius Tangen endelig skulle dra og bade, viste det seg at kortene ikke var lesbare. Han fikk beskjed i skranken om å sende dem inn til kommunens Bymiljøetat for refusjon.

Svaret fra kommunen var derimot et helt annet enn forventet:

"Dessverre er ikke dine klippekort lesbare (som du også skrev på ref skjema) og antakelig er det avmagnetisert. Dette innebærer at vi ikke kan lese av gjenværende klipp. Vedlagt følge noen gratis billetter som en liten trøst", skriver Bymiljøetaten, og gir Tangen fire gratisbilletter, med ønske om en god sommer.

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet Foto: Kolonihaven Vis mer


Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, forstår veldig godt om kunden er trist og oppgitt over kommunen.

– Det må føles som om han har donert en stor sum til Oslo-badene. Her er det snakk om store summer som har gått tapt, sier Flønes til DinSide.

Les også: Tilbyr elektronisk lagring av kvitteringer

Må ta ansvar

Kommunens praksis betyr i realiteten at de overlater ansvaret for om kortene virker eller ikke, til kundene sine.

– Her må Bymiljøetaten ta ansvar. Jeg oppfordrer dem å se på rutinene for Oslo-badene, og legger til rette for å unngå at slikt skjer. I dag er dette fullt mulig, sier Flønes, og viser til blant annet Ruter, som erstatter kort som ikke virker.

Hun påpeker at når det er snakk om såpass store beløp, må de som selger slike elektroniske kort sørge for at systemet fungerer.

Anette Wiig Bryn, avdelingssjef Bad i Bymiljøetaten, innrømmer overfor DinSide at inngangskortene lett blir avmagnetisert.

– Men dette skyldes gjerne at de oppbevares sammen med mobiltelefon eller henges på kjøleskap med magnet eller liknende. Kunden får beskjed om dette når kortet kjøpes slik at han/hun kan oppbevare det slik at det ikke blir avmagnetisert. Ofte er disse kortene vi får refundert også utgått på dato, sier Wiig Bryn til DinSide.

Inngangskortene til Anders Martinius Tangen, var derimot gyldige da han ba om refusjon fra kommunen.

Les også: Mye dyrere om du kjøper billettene her

Vil innføre nytt billettsystem

Kanskje vil flere kunder slippe å oppleve det samme som Anders Martinius Tangen. For ifølge Bymiljøetaten ønsker de et bedre billettsystem enn det de har i dag.

– Vi er nå i ferd med å innhente tilbud på nytt billettsystem, eventuelt oppgradering av eksisterende som forhåpentligvis vil kunne føre til noe mer robuste klippekort, og et mer fleksibelt billettsystem. Vi håper å ha dette på plass om et års tid avhengig av budsjettsituasjonen, forteller Wiig Bryn.

Innen dette skjer, lover hun også at de skal se nærmere på rutinene for refusjon av ødelagte inngangskort.

– Vi vil i mellomtiden ha en gjennomgang av våre rutiner i forhold til refusjon av disse kortene, sier hun til DinSide.

Les også: Kjøleskapet røk - fikk erstattet ødelagte matvarer