KAN NEKTE: Mange røyker i arbeidstiden, men om sjefen din vil, kan han nekte deg.  Foto: Colourbox
KAN NEKTE: Mange røyker i arbeidstiden, men om sjefen din vil, kan han nekte deg. Foto: ColourboxVis mer

Vil ikke ansette røykere

Og nei, det hjelper ikke om de bare røyker på fritiden.

Det blir stadig vanskeligere å være røyker. Røykfrie barer og restauranter er gammelt nytt, og at arbeidsplasser er røykfrie er heller ikke uvanlig.

Hvor mange pauser er det ok at røykerne tar i løpet av arbeidsdagen?

Men i USA dras dette nå enda lenger. Der blir det mer og vanlig at jobbannonsene inneholder ordene "tobacco-free hiring". Det betyr at arbeidsgiveren ikke er interessert i søkere som røyker - selv om de bare røyker på fritiden.

Røykeforbud på Times Square

Dette er spesielt vanlig blant helseforetak som sykehus. Det er faktisk også et slikt forbud hos Verdens Helseorganisasjon, skriver New York Times.

Krever urinprøve

Og det går ikke an å lyve, for flere av arbeidsgiverne krever at jobbsøkere tar med urintest på intervjuet, og dersom en nyansatt blir tatt i å røyke kan det føre til oppsigelse. Noen har også innført et krav om røykestopp for ansatte som allerede jobber i bedriften og som røyker.

Dette har selvsagt skapt mye debatt i USA. De som protesterer mener dette er å gå for langt. De mener at arbeidstakeren har ikke rett til å forby den ansatte å gjøre noe som faktisk er lovlig utenom arbeidstid.

Er det ok at bedrifter stiller krav om at ansatte ikke skal røyke på fritiden? (Avsluttet)
Dette blir for dumt, og er et overtramp fra arbeidsgiver(40%)
Det holder at arbeidsplassen er røykfri, ellers må folk få gjøre som de vil(35%)
Ja, det synes jeg er helt ok(25%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Motargumentene er at ikke-røykere er mer effektive arbeidstakere fordi de tar færre pauser. Men enda viktigere er det at røykere har flere sykedager og dermed koster bedriften mer. Tall viser at en røyker koster en amerikansk arbeidsgiver 3.391 dollar (cirka 20.000 kroner) mer i året enn en ikke-røyker. En svensk undersøkelse fra 2009har vist det samme. Der kom det frem at en røykende ansatt faktisk koster arbeidsgiveren 45.000 svenske kroner mer i året enn en ikke-røykende ansatt.

- Vi synes det er urettferdig at de av våre ansatte som har en sunn livsstil skal subsidiere dem som ikke har det, sa Steven C. Bjelich, sjef for St. Francis Medical Centre til New York Times.

Tobakkindustrien er selvsagt ikke glad for utviklingen, og mange amerikanske stater har lover som forbyr diskriminering av røykere. Men det gjøres ofte unntak for helseforetak, siden det her er ekstra viktig at de ansatte selv er ved god helse.

Da mener selvsagt de som er imot utviklingen at det er mye annet folk gjør på fritiden som er vel så skadelig. De spør seg om det også vil komme alkoholforbud og BMI-grenser.

Røykfri arbeidsplass i Norge

Det har ikke gått så langt her hjemme som det har i USA, men det er ikke like lettvint å være røyker lenger her heller. De aller fleste bedrifter i Norge er nå røykfrie. En god del, særlig kommuner, har dessuten forbudt røyking foran inngangspartier også. Det betyr at ansatte som røyker må fjerne seg et stykke unna selve arbeidsplassen før de kan tenne seg en røyk. I noen tilfeller er det innført forbud mot røykepauser i samme slengen.

Et eksempel er Meløy kommune, som ble røykfri fra 1. januar 2011. Nå er det ikke lenger lov å røyke i kommunens lokaler eller på kommunens tomtearealer. Og så står det faktisk følgende på kommunens nettsider:

"Det betyr enkelt sagt at røyking ikke lenger er tillatt der man er på arbeid i lokaler, noe som gjelder de aller fleste, da det å forlate arbeidet i arbeidstida med det formål alene:" å ta seg en røyk" ikke er lovlig ærend."